نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه کتابداری و اطلاع‎رسانی دانشگاه فردوسی
2 کارشناس ارشد کتابداری کتابخانه های عمومی تربت حیدریه
چکیده
کلیدواژهها
مقدمه
کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی با فراهم آوردن مواد و منابع اطلاعاتی مورد نیاز افراد وگروههای مختلف جامعه در شکلهای مختلف چاپی و الکترونیکی، در توسعة اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه نقش بسزایی دارند. رشد روزافزون منابع الکترونیکی و در پی آن افزایش توان بهرهدهی به کلّ جامعة خواهان اطلاعات و منابع اطلاعاتی، کتابخانههای عمومی با گسترة جغرافیایی وسیعی که پوشش میدهند، بیش از گذشته در مسیر ارتقای فرهنگ به کلّ جامعه قدم گذاشتهاند. اکنون این امکان فراهم شده است که با وجود محدودیتهای مالی و منابع انسانی موجود، کتابخانههای عمومی بتوانند بخش عظیمی از اطلاعات مندرج در کتابها و مجلههای موجود خود را به صورت نسخة الکترونیکی در دسترس خوانندگان خود قرار دهند. بارزترین نمونه از این نوع خدمات، گنجینه تمام متن مقالههای فارسی در پایگاه اطلاعاتی به نام «نمایه» است. این نمایه که دربردارندة بخش قابل توجهی از محتوای مجلههای فارسی، بویژه محتوای مجلههای همهپسند است، اکنون در اختیار کتابخانههای عمومی قرار دارد و همواره با پشتیبانی نهاد کتابخانههای عمومی روزآمد نگه داشته میشود. چون این ابزار سالهاست تولید شده و در اختیار بسیاری از کتابخانههای عمومی قرار گرفته است، این تحقیق برآن است تا با نگاهی دقیقتر به کمّ وکیف استفاده، چگونگی استفاده و محتوای مطالبی که از این پایگاه در اختیار مراجعان قرار میگیرد، به ارزیابی پدیده رویآوری و بهرهگیری از این نوآوری و تأثیرهای مثبت یا منفی آن بر رضایت مراجعان درکتابخانههای عمومی بپردازد.
بیان مسئله
یکی از مهمترین مسائلی که کتابخانههای عمومی ایران در سه دهه گذشته با آن مواجه بودهاند، سیاستهای متمرکزی است که بر مجموعه سازی کتابخانههای عمومیتحمیل میشود. این سیاستها مشخص میکنند که در هر سال چه تعداد کتاب و چند عنوان مجله با چه نوع محتوایی برای هر کتابخانة عمومی، بسته به درجهای که برای آن در نظرگرفتهاند، ارسال شود. پیامد این سیاستها، مجموعههایی است که به لحاظ توزیع موضوعی نامتعادلند؛ دیدی یک سویه به موضوعات دارند و از جذابیتی که جامعة بالقوة کتابخانه را پاسخگو باشد، برخوردار نیستند. در این چهارچوب، کتابخانههای عمومی نتوانستهاند پذیرای نیازمندان واقعی به اطلاعات در همه موضوعات و مطابق با شرایط روز باشند. در مقابل، پایگاه اطلاعاتی نمایه با گسترة موضوعی وسیعی از مقالههای تمام متن فارسی، فضای بستة نوع و تعداد منابعی را که به کتابخانههای عمومیوارد میشده و میشود، باز کرده است. این نمایه سالهاست بر روی سی.دی تهیه و به صورت قفل سختافزاری ناپیوسته، در اختیار کتابخانههای عمومی برای استفادة مراجعان قرار میگیرد. در این بانک اطلاعاتی، هزاران صفحه از مقالههای مجلههای فارسی (همه پسند و علمی) منتشر شده در محدودههای مشخص زمانی با ابزارهای بازیابی مناسب، ذخیره شده است. همچنین، معقول است که تصور کنیم انتخاب درست منابع، سازماندهی مناسب محتوایی، دستیابی آسان به محتوا و ارائه آموزشهای مناسب برای بهرهگیری مناسب از نمایه، میتواند این ابزار اطلاعاتی را به مجموعهای با ارزش در بخش نشریههای ادواری کتابخانه عمومیتبدیل کند.
برای تدارک، سازماندهی توزیع و خدماترسانی از این پایگاه، هزینهها و نیروی انسانی بسیاری به کار گرفته شده که تاکنون تداوم یافته است. مانند هر سرمایهگذاری دولتی دیگر، محصول این سرمایهگذاری نیز باید مورد ارزیابی قرار گیرد، اقدامیکه تا به حال یا انجام نشده و یا گزارش آن در دسترس نیست. مسئلة این پژوهش، نبود اطلاعات مبتنی بر پژوهش برای قضاوت در نوع و شدت تحول در دسترسپذیریسازی اطلاعات از طریق این پایگاه درکتابخانههای عمومیاست. بنابراین، پرسشی که دستیابی به پاسخ آن توسط این پژوهش مطرح میشود، این است که ظرفیتهای موجود در پایگاه اطلاعاتی نمایه که به برخی از آنها اشاره شد، درعمل چه مقدار به واقعیت پیوسته است و وجود این پایگاه در کتابخانههای عمومی چه مقدار برای دستیابی به متن مقالههای مجلههایی که نسخه چاپی آنها در کتابخانهها وجود ندارد، تأثیر داشته است.
شیوة اجرای پژوهش
جامعة تحقیق
جامعة اول تحقیق این پژوهش برای تکمیل پرسشنامه، کاربران وکتابداران استفاده کننده از پایگاه نمایه نشریات 21 کتابخانه عمومیشهر مشهد هستند که به پایگاه نمایه نشریات مجهز میباشند و عبارتند از:
1. کتابخانه عمومیفردوسی، 2. کتابخانه شهید نواب صفوی، 3. کتابخانه دکترشریعتی، 4. کتابخانه شهید رجایی، 5. کتابخانه علامه طباطبایی، 6. کتابخانه عمومیطبرسی، 7. کتابخانه شهید مفتح، 8. کتابخانه شهید باهنر، 9. کتابخانه عمومیهجرت، 10. کتابخانه شهید مطهری، 11. کتابخانه شهید مدرس، 12. کتابخانه عمومیرضوی، 13. کتابخانه شهید هاشمینژاد، 14. کتابخانه فرهنگ ثارالله، 15. کتابخانه باقر العلوم، 16. کتابخانه فرزانه جامع، 17. کتابخانه سید الشهداء، 18. کتابخانه قائمیه، 19. کتابخانه عمومیشهداء، 20. کتابخانه عمومی دهخدا، 21. کتابخانه مرکزی آستان قدس.
کتابخانه عمومی هجرت و کتابخانه رضوی به دلیل تعمیرات اساسی در حین پژوهش، هیچگونه خدماتی ارائه نمیدادند که از جامعة پژوهش حذف شدند.
جامعة دوم این پژوهش، تمامی جستجوهایی است که طی 2 ماه از پایگاه نمایة نشریهها در کتابخانههای پر مراجعه انجام میشود. بدین منظور، تعداد 9 کتابخانه از سه منطقة متفاوت جمعیتی شهر مشهد انتخاب و نرمافزار ثبت و ضبط دادهها برای ثبت رکوردهای جستجو روی سیستمهای نمایه نشریات نصب گردید. این 9 کتابخانه عبارتند از: کتابخانه عمومی فردوسی، شهید مفتح، بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، طبرسی، شهید باهنر، فرهنگ ثارالله، نواب صفوی، مسجد قائمیه و دهخدا.
در بخش ثبت و ضبط دادهها توسط نرمافزار، ابتدا کتابدار و مسئول کتابخانه نرمافزار را فعال میکنند، سپس کاربران به جستجو میپردازند. پس از پایان جستجو، کتابداران نرمافزار را غیر فعال میکنند و فیلم گرفته شده برای تجزیه وتحلیل ذخیره میشود. نکتة قابل توجه اینکه در برخی موارد چون مراجعه مکرر صورت نمیپذیرفت، پس از هر بار استفاده، نرمافزار قطع و وصل میشد. در کتابخانههایی که میزان استفاده بالا بود، نرمافزار از ابتدای شروع به کار تا انتهای وقت کار کتابخانه فعال بود ودر پایان ساعات کاری فایلهای فیلمبرداری شده ذخیره میگردید.
حجم نمونه و روش نمونهگیری
در این پژوهش، افرادی که طی دورة زمانی 2 ماهه، برای استفاده از پایگاه به کتابخانه مراجعه میکردند، انتخاب و پرسشنامه را تکمیل کردند. با رایزنی با مسئولان کتابخانهها و کتابداران، میزان استفاده از پایگاه در کتابخانه بررسی و مشخص شد که در هفته به طور متوسط 3 تا 4 بار از نرمافزار استفاده میشود. بر اساس این اطلاعات، تصمیم گرفته شد 10 پرسشنامه به 10 مراجعهکننده که در محدودة زمانی مشخص به کتابخانه مراجعه میکنند، داده شود. بر این روال، چون اولین ده نفر در نظر بودند، ممکن بود پرسشنامهها در فاصلة زمانی کمتری تکمیل و تحویل شود. یادآوری میشود، کاربرانی پرسشنامهها را تکمیل میکردند که یا قبلاً با نمایه کار کرده بودند یا بعد از کار با نمایه، به پرسشنامههای مندرج در پرسشنامه پاسخ میدادند. در مجموع، 210 برگه پرسشنامه بین کاربران در 21 کتابخانه عمومیتوزیع گردید. از این تعداد، 114پرسشنامه تکمیل و برگشت داده شد. پرسشنامة کتابداران به تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای مورد نظر تحویل شد. از این تعداد، 55 پرسشنامه تکمیل و عودت داده شد.
جامعة دوم پژوهش، جستجوهایی بود که توسط کاربران در پایگاه نمایه انجام میشد. برای این قسمت، از روش نمونهگیری زمانی استفاده گردید؛ به این ترتیب که در طی یک برهة زمانی 2 ماهه، از تاریخ 15/2/1390 تا 15/4/1390، نرمافزار ضبط وجستجوی دادهها به نام snagit در 9 کتابخانة عمومی پر استفاده از سه منطقة متفاوت جمعیتی شهر نصب گردید. نرمافزار در ساعات کار کتابخانهها از ساعت 7 صبح تا 7 شب آمادة ضبط جستجوهای انجام شده در پایگاه بود. پس از ثبت دادهها و مشاهدة فیلمها، اطلاعات مربوط به 225 نشست به دست آمد که180 مورد دارای بسط جستجو و 45 مورد دارای یک بار جستجو بود. حجم فیلم مربوط به این قسمت، برابر با 9/19گیگا بایت بود.
ابزار گردآوری اطلاعات
برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق، دو پرسشنامة محقق ساخته بر اساس نظرهای کتابداران، استادان کتابداری و همچنین مطالعات متون، طراحی و استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل جستجوهای انجام شده در پایگاه نیز از نرمافزار ضبط و ثبت تصاویر صفحة دسکتاپ رایانه به نام snagit استفاده گردید که از تصاویر جستجو در پایگاه توسط کاربران فیلمبرداری و در سیستم ضبط میکرد. تصاویر برای تجزیه وتحلیل در سیستم ذخیره میشد. گفتنی است، در پیوست، معرفی کامل این نرمافزار آمده است.
اجزای پرسشنامهها
پرسشنامه کاربران در 6 بخش تشکیل گردید:
بخش اول: شامل اطلاعات جمعیت شناختی کاربران پایگاه نمایة نشریات در کتابخانههای عمومیشهر مشهد
بخش دوم: سؤالهای مربوط به آشنایی کاربران با پایگاه
بخش سوم: هدف از مراجعه به پایگاه
بخش چهارم: شیوة استفاده از پایگاه نمایه
بخش پنجم: سؤالهای مربوط به رضایت و نا رضایتی
بخش ششم: نظرهای ارائه شده دربارة پایگاه نمایه نشریات است.
پرسشنامة کتابداران نیز دارای 4بخش است:
بخش اول: اطلاعات جمعیتشناختی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومیشهر مشهد
بخش دوم: اطلاعات مربوط به میزان آشنایی کتابداران با فناوریهای رایانه
بخش سوم: نظرهای کتابداران در خصوص نقاط ضعف و قوّت پایگاه
و در بخش انتهایی، سؤالهای باز در خصوص تغییرات لازم در نرمافزار و آینده پایگاه، از کتابداران سؤال شد.
روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات
چون دادههایی که در این تحقیق گردآوری میشوند همه ملموس هستند یا به موارد ملموس اشاره دارند، پرداختن به روایی و پایایی ابزار ضرورتی ندارد. تنها موردی که کنترل شد، سلامت پایگاه و سلامت نرمافزار ضبط در زمان استفاده کاربران از پایگاه بود که این مهم در بازة زمانی 2 ماهه از طریق ارتباط حضوری محقق در محل کتابخانه و همچنین گفتگوی تلفنی برای رفع مشکلات نرمافزاری پایگاه و خود نرمافزار ضبط انجام گردید و آموزشهای لازم در خصوص نحوة استفاده از نرمافزار ضبط و ثبت تصاویر دسکتاپ به کتابداران داده شد. در مدت زمانی، 2 ماهه، 4 نوبت به هر کتابخانه برای کنترل سلامت نرمافزار مراجعه شد.
تحلیل دادهها
چون کتابخانهها، پاسخدهندگان به پرسشها و نیز دادههای ضبط شده با نرمافزار مورد استفاده، غیر تصاوفی مشخص شده بودند، با کمک گرفتن از نرمافزار اکسل، از آمار توصیفی برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. دادههای حاصل از پاسخهای داده شده به گویهها بر اساس طیف 5 گزینهای لیکرت (1 تا 5) استخراج گردید. بر پایة این روش، میانگین پاسخهای داده شده به هر گویه، توافق یا عدم توافق با مطلب مندرج در گویه را نشان میداد. معیار دیگری که برای قضاوت به کار برده شد، میزان فراوانی تعداد افرادای بود که یک گزینه را از بین گزینههای دیگر انتخاب میکردند.
فرضیة اول: کاربران بیشتر با هدایت کتابداران به پایگاه نمایه مراجعه میکنند تا با آگاهی قبلی خود
نخستین فرضیهای که دراین پژوهش بررسی شد، نحوة مراجعه کاربران به پایگاه نمایة نشریات بود. یافتهها نشان داد:
میانگین پاسخهای داده شده به این پرسش توسط کاربران برابر با 88/3 از 5، یعنی بیش ازحد متوسط است. بر این اساس، کاربران بیشتر با هدایت کتابداران به نمایه مراجعه میکنند و کمتر از پایگاه نمایه آگاهی دارند. بیش از60% کاربران آشنایی با پایگاه نمایة نشریات را از طریق کتابداران اعلام کردهاند. برای این فرضیه نیز از کتابداران نظرخواهی شد که میانگین 61/4 به دست آمد. بنابراین، کتابداران در مقایسه با کاربران این فرضیه را بسیار بیشتر تأیید کردند.
نتایج حاصل از این پژوهش و پژوهشهای «تینانف» (1996)، «فرج پهلو و شهبازی» (1381)، «نورمحمدی» (1376) و «علیجانپور» (1384) نشان میدهد کتابداران نقش با اهمیتی در معرفی پایگاه و منابع موجود در کتابخانه یا مرکز اطلاعرسانی دارند. در عین حال، تحقیق «علیجانپور» نشان داد نقش «دوستان» نیز در معرفی پایگاه اطلاعاتی برای استفاده، قابل توجه است. «تینانف» بر نقش دوگانه کتابداران برای 1) استفاده از پایگاه و 2) نقش آنها در معرفی و تبلیغ دربارة پایگاه از طریق آموزش به کاربران، تأکید دارد. یافتههای این پژوهش همسو با این یافتههاست و بر اهمیت مشارکت کتابداران در شناساندن و بهرهبرداری از پایگاه، تأکید دارد.
فرضیة دوم: مراجعه به پایگاه نمایه بیشتر پژوهشمدار است تا آموزش مدار
دومین فرضیهای که دراین پژوهش بررسی شد، هدف از مراجعة کاربران به پایگاه نمایة نشریات بود. میانگین پاسخهای داده شده به این پرسش توسط کاربران، برابر با 88/3 بود که بیش ازحد متوسط است. بیش از70 % کاربران هدف از مراجعه به پایگاه نمایه را انجام «تحقیق وپژوهش» عنوان کردهاند.
برای این فرضیه نیز ازکتابداران نظرخواهی شد. میانگین موافقت با این فرضیه برابر با38/4 بود. بر این اساس، کتابداران بیشتر از کاربران این فرضیه را تأیید کردند. مقایسة نتایج این پژوهش و پژوهشهای «نورمحمدی» (1376)، «یمینی فیروز» (1382) و «علیجانپور» (1384) نشان میدهد مراجعه به پایگاهها بیشتر جنبة تحقیقی دارد؛ اگرچه هدفهای آموزشی نیز در تحقیق «یمینی فیروز» ذکر شد. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش و تحقیق «علیجانپور» درصد بیشتری از کاربران، پایگاه نمایه را پژوهش محور ذکر کردهاند. بنابراین، مسئولان پایگاه نمایه باید هم در گزینش و درج موادِ بالقوة با ارزش برای پژوهش و هم در موضوع دهی به مقالهها، بر جنبههایی که برای پژوهش مناسبترند تأکید کنند تا پایگاه به پایگاهی غنی و دارای محتوایی با ارزش برای پژوهش، تبدیل شود.
فرضیة سوم: بیشترین جستجوها از پایگاه نمایه، جستجوهای موضوعی هستند
سومین فرضیهای که دراین پژوهش بررسی شد، شیوة جستجوی کاربران در پایگاه نمایة نشریات بود. یافتهها نشان میدهد 83 % مراجعان، به جستجو در پایگاه با داشتن موضوع معیّن اذعان دارند. ولی این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که 80% کاربران نیز جستجو از طریق عنوان مجلهها را با توجه به وجود «فهرست مجلهها»در پایگاه اعلام نمودهاند. همچنین، برای این فرضیه از کاربران و کتابداران نیز نظرسنجی شد. نتایج نشان داد: میانگین کلی نظرهای کتابداران و کاربران معادل 94/3 است. بنابراین، از دید کاربران و کتابداران، بیشتر جستجوها موضوعی است و به همین دلیل به پایگاه موضوعی مراجعه میشود. جستجوهای ضبط شده توسط نرمافزار snagit در پایگاه نمایة نشریات نیز نشان میدهد بیشترجستجوها از پایگاه نمایه، موضوعی میباشند. در ادامه به تعدادی از پژوهشهای مؤید این یافته، اشاره میشود:
تحقیق «مرسر» (2000) نشان داد دانستن نحوة جستجوی کاربران میتواند اطلاعات جدیدی در مورد کاربران و علایق موضوعی آنان در اختیار پژوهشگران قرار دهد. «مگابگاب» (1995) نیز مشاهده کرد عمدهترین جستجوها در پایگاه اریک، جستجوهای موضوعی است. وی عمدهترین ضعف جستجوگران را عدم به کارگیری کلیدواژه مناسب و عملگرهای بولی اعلام نمود. در جستجوهایی که وی مورد توجه قرار داد، نشانههایی از درک درست نیازهای اطلاعاتی مشاهده میشد اما، ناآگاهی از وضعیت نمایهسازی منابع در پایگاهها و یا کمتجربگی در جستجوهای موضوعی، نیز قابل ردیابی بود. به بیانی دیگر، تبحر در جستجوهای موضوعی، عاملی با ارزش برای یافتن منابع دلخواه یا مرتبط است. این موردی است که در تحقیق «دلیلی» (1378) با تأکید بر زمانی که به جستجو اختصاص مییابد، مورد تأیید قرار گرفت. وی دریافت مدت زمانی که جستجوگران متخصص موضوعی صرف انجام جستجو در پایگاههای لوح فشرده نوری میکنند، کمتر از مدت زمانی است که غیرمتخصصان به جستجوی موضوعی برای موضوعات یکسان میپردازند. به بیانی دیگر، تخصص موضوعی و دانستن واژگان موضوعی مورد جستجو، عاملی مهم برای یافتن اطلاعات مورد نیاز است. «شوره زاری» (1379) به این نتیجه رسید که عامل تخصص موضوعی، بر بهینه بودن کاوش تأثیر میگذارد. تحقیق «یمینی فیروز» (1382) نشان داد بیشتر جستجوگران شبکة اینترنت از شیوة جستجوی عبارتی و کوتاهسازی، خیلی کم استفاده میکنند. تحقیق «علیجانپور» (1384) نشان داد حدود 7/60% جستجوگران هنگام جستجو در پایگاههای اطلاعاتی، بیشتر دنبال مقالهها هستند که عملاً جستجوی موضوعی را دیکته میکند. در عین حال، اطلاعات اندکی دربارة اینکه کاربران چگونه وب را جستجو میکنند و به هنگام جستجو به دنبال چه چیزی میگردند؟ در دست است. در عین حال، آشکار است که بیشتر جستجوهای پژوهشمحور، موضوعی هستند و عوامل متعددی بر روی این نوع جستجوها تأثیر دارند که باید شناسایی شوند. در عین حال، نباید یافتههای مرتبط بر عوامل تأثیرگذار بر جستجو را دست کم گرفت. لازم است، امکانات مناسب برای اجرای جستجوهای موضوعی در پایگاهها فراهم شود. در اختیار بودن فهرستهای موضوعی مناسب یا اصطلاحنامه برای جستجوی بهتر در هر پایگاه، یکی از امکانات مناسب برای انجام جستجوهای نتیجهبخش است.
فرضیة چهارم: مقالههای انتخاب شده از پایگاه نمایه، بیشتر از مجلههای عامه پسند است و نه از مجلههای علمی - پژوهشی و علمی - ترویجی
چهارمین فرضیهای که در این پژوهش بررسی شد، نوع مجلههای استفاده شده توسط کاربران از نظر درجة علمی بود. نتایج نشان میدهد 64% کاربران ترجیح میدهند مقالههای خود را از مجلههای علمی - پژوهشی بازیابی کنند. در عین حال، حدود 52 % پاسخدهندگان گزینة مجلههای عامه پسند را انتخاب کردهاند. همانگونه که در ابتدا اندیشیده شده بود، چون مراجعان به کتابخانههای عمومی بیشتر در سطوح تحصیلی دبیرستان میباشند، احتمالاً نوع مقالههایی که مناسب تشخیص میدهند، بیشتر توصیفی است و یا توصیفی ساده از مباحث علمی مطرح در مجلههای علمی - پژوهشی است. 28% کاربران از همه نوع مجله استفاده میکنند و درجه علمیمجله برای آنها مطرح نیست. برای این فرضیه، از کاربران و کتابداران نیز نظرسنجی شد. نتایج نشان میدهد میانگین کلّی نظرهای کتابداران و کاربران دربارة استفاده از مجلههای عامهپسند، برابر با 11/3 میباشد. بر این اساس، نوعی توافق دربارة انتخاب مقاله از مجلههای عامهپسند، قابل مشاهده است.
نتایج حاصل از جستجوهای ضبط شده به وسیلة نرمافزارضبط snagit، نشان داد 62% کاربران مجلههای عامهپسند را انتخاب کردهاند. برای این امر، دو دلیل قابل ارائه است که به یکی از آنها قبلا پرداخته شد (مخاطبان کتابخانههای عمومیبیشتر دانشآموز هستند) و مورد دوم اینکه عمده مجلههایی که مقالههای آنها در نمایه قرار میگیرد، مجلههای عمومی یا عامهپسند هستند.
در بین تحقیقات مرور شدة پژوهشی، موردی مشاهده نشد که آشکارا به نوع مجلههای مورد استفادة کاربران پرداخته باشد. در عین حال، پژوهشهای «هولم کوئست» (1998)، لنارس (1999)، «کینگ و مونتگومری» (2002)، «کورت لانین» (2004)، «لیوچران» (2000)، «براون و سیسیلیا» (1999)، «دیلون و هان» (2002) نشان دادهاند اکثر کاربران، استفاده از مجلههای الکترونیکی را به چاپی ترجیح میدهند. همچنین، تحقیقات «دیلوکوو گوتلیپ» (2002)، «نورمحمدی» (1376)، «یمینی فیروز» (1376)، «علیجانپور» (1384) نشان دادهاند هدف بیشتر کاربران از مراجعه به پایگاه و جستجو در وب، انجام امور پژوهشی است. با توجه به اینکه بیشتر کاربران مورد توجه در این تحقیقات تحصیلات دانشگاهی داشتند، قابل درک است که در پی مقالههای مندرج در مجلههای علمی - پژوهشی باشند. در عین حال، چون هنوز تعداد کمی از منابع علمی - پژوهشی به صورت الکترونیکی و نیز رایگان در دسترس میباشند، استفاده از مجلههای کمتر پژوهشی که اکنون با عنوان مجلههای علمی - الکترونیکی نشر مییابند، قابل توجه است، بویژه که تعدادی از پژوهشها مدعیاند برای بسیاری از جستجوگران، دسترسی به متن، بیشتر از اعتبار متن، اهمیت دارد. تحقیق «عبداللهی» (1384) نشان داد 8/42% پاسخگویان نقش مجلههای علمیالکترونیکی را در ارتقای سطح علمیکار خود «زیاد» گزارش کردهاند. تنها 9/5% افراد نقش مجلههای علمی - الکترونیکی را در ارتقای سطح علمیکار خود «کم» گزارش کردهاند. باید توجه داشت، این مورد به مخاطبان پایگاه بستگی دارد. در مورد پایگاه نمایه، این مورد متفاوت است، زیرا 1) مخاطبان کتابخانههای عمومیدرگیر انجام تکالیف کلاسی پژوهش محور هستند و 2) محتوای نمایه پر از مقالههای روزنامهها و مجلههای عامهپسند است. در چنین شرایطی، باید متوقع بود که درصد قابل توجهی از کاربران از مجلههای عامهپسند استفاده کنند و این موردی بود که تحلیل دادههای ارائه شده، آن را مورد تأیید قرار داد.
فرضیة پنجم: بیشتر کاربران از دستیابی آسان به اطلاعات یا منابع مورد نظر خود در پایگاه نمایه اظهار رضایت میکنند
پنجمین فرضیهای که دراین پژوهش بررسی شد، بررسی میزان رضایت کاربران از دستیابی آسان به منابع در پایگاه نمایه بود. تحلیل دادهها نشان داد درصد فراوانی تجمعی گزینههای «کاملا رضایت دارم»و «راضی هستم» بیشتز از60 % است، و میانگین مربوط برابر 73/2 و از حد متوسط بیشتر است. بنابراین، کاربران از دستیابی آسان به اطلاعات درپایگاه نمایه اظهار رضایت میکنند. از طرفی، نظر کتابداران دربارة رضایت کاربران از سهولت دستیابی به اطلاعات پایگاه نمایه نشان میدهد درصد فراوانیِ تجمعیِ گزینههای «کاملاً موافقم»و «موافقم» بیش از50 % است و میانگین نظرهای اعلام شده برای این مورد برابر63/3 از حداکثر 5 میباشد. بنابراین، از دیدگاه کتابداران نیز کاربران از دسترسی آسان به پایگاه نمایه اظهار رضایت نسبی دارند.
پژوهشهای «توده» (1377)، «خسروی» (13.76)، «حیاتی و شاهی» (1387) «سلیمانی» (1388) «سلاجقه» (1384) و «غفایان» (1388) نیز نشان دادهاند دسترسی آسان، مرتبط بودن اطلاعات، حجم اطلاعات دریافتی، توانایی کتابداران در یاریرسانی به کاربران، سرعت دسترسی، جدید بودن مقالهها و مجلهها، توان دقت جستجو و آزادی عمل کاربر، عوامل مؤثر بر رضایت کاربران پایگاههای اطلاعاتی هستند. عوامل دیگری نیز در میزان رضایت کاربران از پایگاههای اطلاعاتی تأثیر دارند که عبارتند از: سن، مهارت در استفاده از پایگاهها، محتوای پایگاهها، اطلاعات دریافتی از پایگاه و ... که در این تحقیق مورد توجه نبود.
فرضیة ششم: کاربران و کتابداران مسئول نظام پایگاه نمایه، نقاط قوّت پایگاه را بیشتر از نقاط ضعف آن میدانند
ششمین فرضیهای که در این پژوهش بررسی شد، نقاط قوّت و ضعف پایگاه بود. میانگین نظرهای کاربران در این مورد برابر با 54/3 و از حد متوسط بیشتر است. بر این اساس، کاربران تا حدود زیادی نقاط قوّت بانک نمایه را بیش از نقاط ضعف آن میدانند. این یافته در عین حال نمایانگر وجود نقاط ضعف در پایگاه یا ناتوانی استفاده کننده از پایگاه نمایه است. میانگین نظر کتابداران در این مورد برابر با 70/3 و از حد متوسط بیشتر است. با مقایسة دو میانگین، مشخص میشود کتابداران تا حدود زیادی نقاط قوّت بانک نمایه را بیش از نقاط ضعف آن میدانند. از طرفی، میانگین کلی نظرهای کتابداران و کاربران 62/3 است. مجموع نظرها نشان میدهد نقاط قوّت پایگاه بیش از نقاط ضعف آن است. از مقایسة این دو گروه نظر، چنین استنباط میشود که نظر ناروشن مراجعان نسبت به قوّت و ضعف نمایه، احتمالاً ناشی از کم اطلاعی آنها از شیوة استفاده از پایگاه نمایه است. همچنین، کاربران مهمترین مشکلاتی که در کار با پایگاه نمایه برخورد داشتهاند را به ترتیب اولویت 1) پیدا نشدن مورد جستجو 2) مشکلات نرمافزاری و شبکه 3) نداشتن آشنایی و مهارت کار با نرمافزار، عنوان کردند. دربارة مورد اول یا اینکه کاربر با شیوة جستجو در پایگاه آشنا نبوده و یا منبع مورد نیاز کاربر در پایگاه پیدا نشده است. در مورد دوم نیز علت مشکلات مربوط به شبکة داخلی کتابخانه و مشکل نرمافزار است که به برنامهنویسی و نکات فنی مربوط است. در مورد سوم نیز مسئله به طور مستقیم با آموزش کاربران ارتباط دارد. همچنین، نظرهای کتابداران دربارة مشکلات رایج استخراج شده، از متونی که دربارة پایگاه نمایه بوده است، نشان میدهد میانگین کل دیدگاه کتابداران دربارة نقاط ضعف 64/3 و میانگین کلّ نقاط قوّت برابر 66/3 است. میتوان نتیجه گرفت تمام گزینههایی که به عنوان نقاط قوّت و ضعف پایگاه اشاره شده است، با میانگین «بیشتر ازحد متوسط» و در «حد زیاد» قابل قبول میباشد. همچنین، نظرهای کتابداران دربارة پایگاه نمایه، در قالب پرسشهای باز بررسی شد. نتایج نشان داد در بیان نقاط ضعف، بیشترین موارد مطرح شده به ترتیب در شاخصهای امکانات نمایش، محتوا و امکانات جستجو بود. در بیان نقاط قوّت، بیشترین موارد مطرح شده به ترتیب در شاخصهای دسترسی آسان به منابع و پوشش موضوعی بود. در ادامه، به یافتههای مرتبط دیگر پژوهشها در این زمینه اشاره میشود.
«هولم کوئست» (1998) مزایای استفاده از مجلههای الکترونیکی را استفاده آسان، قابلیت جستجوی متون، امکان تعامل کاربر، و نبود محدودیت زمانی بیان کرد و نداشتن کیفیت بالای این منابع را از معایب آن دانست. «کورت لانین» (2004) هزینة انتشار مجلههای الکترونیکی و ساختار فرامتنی آنها را از مهمترین مزیتهای آنها میداند. «اسلاتر» (2001) در پژوهش خود مزایای مجلههای الکترونیکی را: 1) بازیابی سریع مقالهها 2) صرفهجویی در زمان 3) وجود پست الکترونیک برای ارتباط و 4) فراپیوند بودن مقالهها میداند. «ری ودی» (1998) در پژوهش خود 4 عامل مشکل ساز در استفاده از منابع الکترونیکی را بیان نمود که عبارتند از: 1) حجم زیاد اطلاعات بازیابی شده 2) وقت گیر بودن جستجو 3) محدودیت دسترسی به ایستگاههای کاری 4) آشنا نبودن با فناوری اطلاعات و مهارتهای بازیابی اطلاعات. در تحقیقات «ولمن و بریلان و پریتز» (2003)، «منوپولی و نیکولز و جورجیو» (1997) و «لینارس» (1999) مزایا و معایب منابع الکترونیک، موارد زیر بوده است: 1) دسترسی از طریق رایانه شخصی و امکان دسترسی در منزل 2) بازیابی آسان و امکان متصل شدن به متون دیگر. معایبی که آنها ذکر کردند، عبارت است از: 1) نداشتن نسخة پشتیبان 2) مشکلات خواندن متن از صفحه رایانه.
«رحمان و رمزی» (2004) در تحقیق خود عوامل مهم در استفاده نکردن از منابع الکترونیکی را کمبود وقت، کمیآگاهی و کمیمهارت در استفاده اعلام کردند. مطالعة «ددزی» (2005) نشان داد عوامل مرتبط به استفادهکنندگان، مانند: کمبود اطلاعات، کمبود مهارت و نیاز نداشتن به منابع الکترونیکی، مهمترین مشکلات دسترسی به منابع الکترونیک است. تحقیق «شایگان و دیگران» (1383) نشان داد عوامل مؤثر در استفاده کاربران از مجلههای الکترونیکی، عبارتند از: 1) دسترسی آسان به شمارههای مجلهها 2) سرعت و سهولت در بازیابی اطلاعات 3) حجم اطلاعات بازیابی شده 4) وابستگی نداشتن به مکان و زمان خاص 5) ایجاد انگیزش در مطالعة بیشتر6) استفاده از خدمات جنبی. «فرج پهلو وشهبازی» (1381)، «ستوده» (1377)، «شهبازی و یوسفی» (1388) نیز به نقاط قوّت و ضعف و عوامل مؤثر در استفاده از مجلههای الکترونیکی و پایگاههای الکترونیکی پرداختند که عمدهترین مانع در استفاده از پایگاهها را «آشنایی نداشتن با مهارتهای جستجوی اطلاعات» دانستند.
از مجموع پژوهشهای بالا استنباط میشود عوامل متعددی در استفاده از منابع الکترونیکی و پایگاهها مؤثر است که میتوان آنها را در قالب نقاط ضعف و قوّت پایگاه، ارائه کرد. این عوامل در متون، تحت سه عنوان 1) عوامل ناشی از نظام 2) عوامل فردی و 3) عوامل محیطی، مورد توجه بودهاند. نتایج حاصل از مقایسة پژوهش حاضر با پژوهشهای ذکر شده نشان میدهد در پایگاه نمایة نشریات، نقش عوامل مربوط به نظام بسیار پر رنگتر است.
فرضیة هفتم: بین تعداد مقالههایی که از پایگاه نمایه بازیابی میشوند و تعداد مقالههایی که از بین مقالههای بازیابی شده مورد استفاده قرار میگیرند، تفاوت معناداری وجود دارد
هفتمین فرضیهای که دراین پژوهش بررسی گردید، بررسی نسبت مقالههای استفاده شده به مقالههای بازیابی شده در پایگاه بود. در این مورد، میانگین نظرسنجی ازکاربران برابر40/3 است که بیش از حد متوسط است. همچنین، جستجوهای انجام شده در پایگاه نمایة نشریات دربازة زمانی 2ماه که توسط نرمافزارsnagit انجام شد، نشان میدهد تنها از 1% مقالههای بازیابی شده، استفاده شده است. بنابراین، بین مقالههای بازیابی شده و مقالههای استفاده شده، تفاوت زیادی وجود دارد؛ یعنی تعداد کمی از مقالههایی که بازیابی میشوند، مورد استفاده نیز قرار میگیرند. در تحقیقات مرتبط با این موضوع، موارد زیر قابل ذکر است:
«مگابکات» (1995) خاطرنشان کرد استفادهکننده از نخستین تجربه با پایگاه دلسرد و ناامید میشود، اما پس از کسب تجربة جستجو در پایگاهها و کسب نتایج بهتر، از احساس ناامیدی کاسته میشود. «مک کارتی، کراس و لیتل» (1997) نرسیدن کاربران به نتایج دلخواه در جستجوها را دلیل ناامیدی از پایگاه عنوان کردهاند. «زواوی و مجید» (2001) و «آدامس و بانک» (1995) و «وینسنت، آرفوردوآلینگ» (2004) کمبود دانش، معلومات و ناکافی بودن مهارت جستجوی کاربران برای جستجو در پایگاه را دلیل احساس ناامیدی از پایگاه دانستهاند. در تحقیق «عبداللهی» (1384) بیشتر کاربران مطابقت اندک منابع اطلاعاتی داخل پایگاه با نیازهای اطلاعاتی خود را دلیل استفاده نکردن از پایگاه دانستهاند. در مقابل، پژوهشهای «توکلیزاده راوری» (1375)، «دلیلی» (1378) و «شوره زاری» (1379) نشان داده است عواملی چون تخصص موضوعی، مدرک تحصیلی، آموزش استفاده از پایگاه و آشنایی با زبان پایگاه، میتواند در افزایش ضریب دقت و بازیافت تأثیر بگذارد و در نتیجه نسبت مقالههای مورد استفاده به بازیابی شده، افزایش یابد.
این پژوهشها نشان میدهند عوامل متعددی در زمینة افزایش ضریب دقت و بازیافت مؤثر است که عبارتند از: 1) انطباق نتایج جستجو با نیاز کاربر 2) مهارت و تجربة جستجو 3) تخصص موضوعی 4) شیوة جستجو در پایگاه و ... . بنابراین، نتایج حاصل از جستجو در هر پایگاهی و نسبت آنچه بازیابی میشود و آنچه مورد استفاده قرار میگیرد، بسته به دانش کاربران هر نظامی، متفاوت است. در این پژوهش، نسبت استفاده به آنچه بازیابی میشود برابر 1% اعلام شده است. این وضعیت نامطلوب ممکن است متأثر از دانش ضعیف کاربران پایگاه نمایه و یا ریزش کاذب زیاد در پایگاه نمایه باشد. آموزش کاربران توسط هر کتابخانة عمومی میتواند این نسبت نامطلوب را به نسبتی مطلوب تبدیل کند. در عین حال، نمایهسازی دقیقتر مقالهها در پایگاه نمایه میتواند از ریزش کاذب نامطلوب بکاهد.
پیشنهادها و رهنمودهای پژوهش
الف) پیشنهادهای کاربردی
1. پیشنهاد میشود مسئولان بانک نمایه با کتابداران و کاربران تعامل نمایند و پس از دریافت نظرهای آنان، نسبت به انجام اصلاحات ساختاری و موارد مربوط به شیوههای ذخیرهسازیِ مؤثر در بازیابی، اقدام کنند.
2. پیشنهاد میشود برای غنی کردن محتوای بانک نمایه برای محققان، تمامی مجلههای علمی - پژوهشی و علمی - ترویجی و مجلههای منتشر شده توسط دانشگاهها نیز در پایگاه نمایه وارد و از قابلیت بازیابی برخوردار شوند.
3. پیشنهاد میشود مقالههای مجلههایی که به هر دلیل هنوز در بانک وارد نمیشود، شناسایی و نسبت به قراردادن در بانک نمایه اقدام گردد.
4. روزآمدی پایگاه در دستور کار قرار گیرد و در فاصلههای زمانی معیّن نسبت به این مهم اقدام شود.
5. با توجه به آنکه بیشتر کاربران و کتابداران تعداد مقالههای کمی را قابل ویرایش دانستند، پیشنهاد میشود تمام مقالهها به قالب متنی تبدیل گردد. البته، قالب pdf و HTML نیز قابل دسترس باشد.
6. پایگاه تحت وب فعال گردد و از فراپیوندها و امکان جستجوی وبی برای پایگاه استفاده شود.
7. قابلیت سفارشی سازی توسط کاربر از جمله ویژگیهایی است که باید برای تعامل بهتر کاربر با امکانات نمایه فراهم آید.
8. ارتقای امکانات جستجوی بانک نمایه و استفاده از یک فهرست موضوعی استاندارد و نمایهسازی مناسب، مطلوب به نظر میرسد.
9. وضعیت نشریههای گردآوری شده، مرتب گزارش شود.
10. پیشنهاد میشود در بخش جستجوی اطلاعات نمایه، بخشی جدا برای مجلههای عمومی و مجلههای علمیدرنظر گرفته شود که با فعال نمودن هریک، فقط مجلههای علمی یا عمومیجستجو گردد و نتایج با هم نمایش داده نشود.
11. با توجه به ضرورت صرفهجویی در وقت کاربران و اینکه اعلام شده وقت زیادی را صرف مطالعه مقالهها میکنند، ضرورت دارد چکیدهای از مقالههای ارائه شده در بانک نمایه تهیه شود و در دسترس کاربران قرار گیرد. اگرچه ممکن است بسیاری از مجلههای علمی دارای چکیده باشند، تعداد مقالههایی که چکیده ندارند هم بسیار زیاد است.
12. پیشنهاد میشود نسبت به آموزش کاربران و کتابداران و تبلیغ استفاده از پایگاه از طریق بروشور، پوستر و برگزاری کلاسهای آموزشی اقدام شود.
13. پیشنهاد میشود با توجه به کمبود سیستم جستجوی مقالهها در بعضی کتابخانههای مورد پژوهش، تعداد رایانة تحت شبکه بیشتری برای نمایة نشریات در کتابخانههای عمومی اختصاص یابد.
14. پیشنهاد میشود امکان چاپ یا ذخیرة بخشهایی از یک مدرک فراهم آید.
15. قابلیت ارسال فهرست مجلههای نمایه شده در پایگاه همراه با فهرست مندرجات آنها برای کاربران فراهم آید.
16. محیط نمایش نمایه کاربرپسند گردد؛ به این مضمون که قابلیت مرتب کردن نتایج بر اساس تاریخ، نام نویسنده و... فراهم آید. همچنین، سابقة جستجوهای انجام شده در دسترس قرار گیرد.
17. برای استفادة مناسب از این بانک، بهتر است همة مراکزی که نشریه منتشر میکنند، یک نسخه از آن را به مؤسسه اطلاعرسانی نمایه ارسال کنند.
18. یک اصطلاحنامه در پایگاه ایجاد شود که دارای واژههای عام، خاص و مرتبط باشد. امکان انتخاب و اجرای مستقیم جستجو از طریق اصطلاحنامه امکانپذیر باشد و توانایی بسط واژهها و توانایی واژهنامه در ارائه واژههای مشابه، در دستور کار قرار گیرد.
19. امکان مشاهدة سابقة جستجوها و امکان ترتیب و تعدیل جستجوهای قبلی با جستجوهای جدید لحاظ گردد.
20. نسبت به تکمیل آرشیو مجلههایی که کامل گردآوری نشدهاند، اقدام شود.
21. محیط نرمافزار خشک و بی روح و از نظر امکانات گرافیکی و تصاویر، بسیار خستهکننده است. پیشنهاد میشود رنگبندی صفحه اصلی و پنجرههای مربوط تغییر کند.
22. امکان برقراری ارتباط داخلی بین نرمافزار کتابخانه و نمایة نشریات فراهم آید.
23. خدمات پشتیبانی پایگاه علاوه بر حضوری، به صورت تلفنی یا از طریق اینترنت ارائه گردد.
ب) پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده
1. به منظور بررسی تطبیقی میزان استفاده از پایگاههای مختلف مقالههای فارسی، انجام پژوهشی در زمینة مقایسة میزان استفاده از پایگاه نمایه با پایگاههای اطلاعاتی مجلههای ایرانی، مطلوب به نظرمیرسد.
2. به منظور بررسی تأثیر آموزش در میزان استفاده و رضایت کاربران از پایگاه نمایه، انجام پژوهشی در این زمینه مطلوب است.
3. به منظور مشخص شدن سیاست گردآوری مقالههای پایگاه نمایه، تحقیقی در زمینة شناسایی نیازهای اطلاعاتی کاربران کتابخانههای عمومیدر تقابل با سیاست گردآوری مقالهها، توسط پایگاه صورت پذیرد.
4. به منظور مشخص شدن، میزان پیشرفت و ارتقای بانک نمایه، پژوهشی با عنوان «بررسی میزان رضایت کاربران از نسخههای مختلف پایگاه» صورت پذیرد.
5. پژوهشی در خصوص جستجو در پایگاه نمایه بین متخصصان و غیر متخصصان و مقایسة نتایج جستجو و میزان رضایت آنان انجام شود.
6. محتوای نمایة نشریات با پایگاههای مقالههای فارسی مثل مگ ایران، سید، مرکز اطلاعرسانی منطقهای علوم و فناوری، نورمگ، بانک مقالههای فارسی مرکز اطلاعات و مدارک علمیمقایسه شود تا جایگاه پایگاه نمایة نشریهها بین پایگاههای داخلی مشخص شود.
7. ارزیابی ساختاری نمایه نشریات و مقایسة آن با پایگاههای اطلاعاتی خارجی نظیر: امرالد، الزویر، اریک،ساینس دایرکت و...
8. بر اساس تعیین جامعة هدف مورد نظر نهاد کتابخانههای عمومی، خطمشی مناسب گردآوری منابع تدوین شود.
9. با توجه به اینکه مخاطبان کتابخانههای عمومی اغلب دانشآموزان هستند، شناسایی نشریات هستة مورد نیاز دانشآموزان و پیشنهاد برای گردآوری در بانک اطلاعاتی نمایه، مطلوب است.