نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی
چکیده
کلیدواژهها
مقدمه
ارزیابی خدمات کتابخانهها و برنامههای اطلاعاتی شکل آشفته به خود گرفته است، زیرا پژوهشگران دریافتند که رویکردها و ابزارهای کمّی فعلی، در انعکاس ژرفا و وسعت تأثیر، ناکام ماندهاند. در بررسی رویکردهای سنتی ارزیابی کمّی، «پتن»[1] (نقل در فیشر، دارنس، و هینتن[2]، 2004) مینویسد: «آنچه این آمار نمیتواند انجام دهد، نمایش چهرۀ بشر در ورای این ارقام است. فراهم کردن زمینهای برای تفسیر نتایج آماری و نیز اطمینان از درک ارقام به عنوان نمودی از تغییرات معنادار در زندگی انسانهای واقعی، امری مهم قلمداد میگردد. «راد»[3] (2002) (نقل در ساکتن، نامر[4]، و فیشر، 2006) نیز اظهار میدارد که کتابخانهها پیامدها[5] را با سنجههای قابل شمارشی نظیر میزان مراجعه و حضور در کتابخانه، گردش مواد و شرکت در برنامههای کتابخانه ارزیابی میکنند. به اعتقاد وی، کتابداران با تأکید صرف بر معیارهای کمّی قادر نخواهند بود به پرسش «تأثیر برنامهها و خدمات کتابخانهها بر شرکت کنندگان در این برنامه و گیرندگان خدمات چیست؟» پاسخ گویند. «چیلدر»[6] (1976) (نقل در ساکتن، نامر، و فیشر، 2006) با وجود پشتیبانی از روشهای کمّی، به ساده انگارانه بودن این روش و ناتوانی آن در بررسی پرسشهای مربوط به تأثیر، کیفیت یا کارآیی اقرار میکند. وی همچنین خاطر نشان میسازد که هر ارزیابی باید به جای استفاده از یک معیار، برنامهای از معیارهای مختلف را به کار گیرد تا تصویری جامعتر از کارآیی برنامه به دست دهد. به عبارت دیگر، ارزیابی نباید صرفاً دامنۀ گستردهای از دادهها را در برگیرد، بلکه علاوه بر آن باید به صورت تلاشی مستمر ـ و نه واقعۀ مجزا ـ انجام پذیرد. سایر پژوهشگران تأکید مینمایند که معیارهای ارزیابی باید هر دو عنصر کمّی و کیفی را به کار گیرند تا بر غنای دادههای خود بیفزایند.
این نوشته در پی آن است تا یکی از روشهای مؤثرتر سنجش خدمات کتابخانهها یعنی رویکرد ارزیابی پیامد[7] را بررسی کند. اگرچه مطالعات و نوشتههای بسیاری دربارۀ روشهای مختلف ارزیابی وجود دارد، منابع اندکی بویژه در حوزۀ کتابداری، به پیامدهای پژوهش و ارزیابی آنها اختصاص یافته است.
تعاریف
برونداد[8]
نتایج ملموسی هستند که با اندازهگیری میزان استفاده کاربران از محصولات و خدمات در قالب اصطلاحات آماری کمّی به دست میآیند. تعداد کتابهای به گردش درآمده، تعداد پرسشهای مرجع پاسخ گفته شده، تعداد وب سایتهای یافته شده، و تعداد ساعتهای ارائۀ خدمات، همگی نمونههایی از برونداد به شمار میروند. اندازهگیری برونداد، شکل سنتی سنجش عملکرد است. سنجش برونداد به تنهایی فقط میزان رخدادها را بر حسب ارقام نشان میدهد، اما اطلاعاتی دربارۀ میزان تفاوت به وجود آمده، ارائه نمیدهد (اندرسن و همکاران[9]، 2002).
زمینه[10]
«دروین» (نقل در تالجا، کزو و پیتیلینن[11]، 1999) در تحلیل رویکردهای زمینهگرا اظهار میدارد هیچ اصطلاحی نبوده است که به اندازۀ زمینه به کار رفته باشد، اما کمتر تعریف شده باشد و اگر تعریف شده است، تعریفها به صورت متعدد بودهاند. اما از آنجا که تمرکز این نوشته بر رویکرد ارزیابی پیامد میباشد نه تشریح مفهوم زمینه ـ زمینه نقش کلیدی را در این رویکرد ایفا مینماید. اما بحث مربوط به آن مفصل است و به نوشتۀ جداگانهای نیاز دارد- تعریف کلی زیر کافی خواهد بود:
واژهنامۀ امریکن هریتیج[12] (1985) زمینه را «شرایطی که در آن رویداد یا وضعیت ویژهای رخ میدهد و یا ماهیت گروهی از رویدادها» تعریف نموده است.
پیامد[13]
مؤسسه «یونایتد وی آمریکا»[14] (1996) این تعریف را از پیامد ارائه داده است: «مزیتهایی که برای شرکتکنندگان طیِ حضور یا پس از حضور در یک برنامه حاصل میگردد که ممکن است به دانش، مهارت، نگرش، ارزش، رفتار، شرایط یا وضعیت ارتباط داشته باشد؛ مانند کسب دانش بیشتر دربارۀ نیازهای غذایی، بهبود مهارتهای مطالعه، پاسخهای مؤثرتر به تعارض، کسب یک شغل و ثبات مالی بیشتر».
دفتر ارزیابی برنامه توسعه سازمان ملل (UNTP)[15] (2002) پیامد را تغییرات توسعهای میان تکمیل درونداد و تأثیرگذاری تعریف نموده است. «رابین»[16] (2004) سنجههای تأثیرگذار در زندگی کاربر نهایی را که نشان دهندۀ بازده یا کارآیی برنامه یا خدمات است و به ترتیب به شکل مشارکت یا استفاده ازخدمات، رضایت از خدمات، ادراک/ احساس، نگرش/ ارزش، شبکۀ اجتماعی و ارتباطهای گروهی، دانش، مهارت، رفتار، شرایط یا وضعیت خلق میگردند، پیامد به شمار آورده است.
بنا بر تعریف انجمن خدمات کتابخانه و موزه (نقل در کایریلیدو[17]، 2002) پیامد، تغییرات یا مزایایی است که در طول حضور و یا پس از حضور در برنامههای ]کتابخانه[ برای افراد شرکت کننده در آن برنامهها به وجود میآید. مانند کسب دانش تازه، افزایش مهارت، تغییر در نگرش و ارزش، دگرگونی رفتاری، بهبود شرایط، یا اصلاح وضعیت. «ثبریج و دالتن»[18] (2003) پیامد را دگرگونیهایی میدانند که در نتیجۀ تماس کاربران با خدمات و مجموعۀ کتابخانه در آنها روی میدهد.
به طور کلی میتوان گفت، پیامد عبارت است از پاسخ به این پرسش: برنامهها و خدمات کتابخانه چه تفاوتی را در زندگی شرکتکنندگان به وجود آورده است؟ کودکانی که پس از شرکت در برنامههای تقویت مطالعه در تابستان مهارت خواندن را کسب نمودهاند، افرادی که گزارش دادند حضور در دورۀ آموزش سواد اطلاعاتی، بهبود مهارت جستجو و دسترسی به اطلاعات موجود در اینترنت را برای آنها در پی داشته است، دانش آموزانی که پس از شرکت در برنامههای کمک آموزشی، نمرههای بالاتری را کسب نمودهاند، همگی نمونههایی از پیامدهای برنامههای مختلف به شمار میروند.
واژهنامۀ پیوستۀ کتابداری و اطلاعرسانی[19] (2007) ارزیابی پیامد را این گونه تعریف نموده است: «سنجش نظاممند و کمّی میزان تغییرات واقعی که برنامهها و خدمات کتابخانه با در نظر گرفتن هدفهای کتابخانه در رفتار کاربران به وجود آورده است. به عنوان مثال، میزان پیشرفتی که برنامههای رسمی سواد اطلاعاتی در مهارتهای پژوهشی دانشجویان شرکت کننده در این برنامههای آموزشی آفریده است. سنجش پیامد برنامههای آموزشی از طریق آزمون (پیش و پس آزمون)، پرسشنامه، مصاحبه، و ارزیابی نتایج پژوهش دانشجو ( کتابشناسیها، مقالههای ترم، و ...) صورت میپذیرد.» ایراد وارد بر این تعریف را میتوان تأکید صرف آن بر کمّیسازی دانست، زیرا پیامدها در اغلب اوقات، بویژه در حوزۀ کتابداری و اطلاعرسانی، مفاهیمی کیفی به شمار میروند.
بنا به تعریف ثبریج و دالتن (2003) «ارزیابی پیامد، سنجش تغییراتی است که با خدمات، منابع، و برنامههای رسمی کتابخانه در یک کاربر مفروض تماس مستقیم به وجود میآورد. این ارزیابی طی یک دورۀ زمانی صورت میگیرد».
به طور خلاصه میتوان گفت ارزیابی پیامد، ارزیابی تأثیرهایی است که خدمات کتابخانه در کاربران خود به وجود آورده است.
اهمیت ارزیابی پیامد برای کتابخانهها
ارزیابی پیامد با برنامهریزی نتایج که در آن کتابخانهها رسالت، هدفها، مقاصد و فعالیتهای خود را شناسایی میکنند، سازگار است. علاوه بر این، ارزیابی پیامد از این الگوی برنامهریزی پایه فراتر رفته تا بر تغییرات به وجود آمده در زندگی کاربران کتابخانه، تمرکز یابد. مزایای آن برای کتابخانه به شرح زیر است:
- تأثیر طرحهای خود را به نمایش خواهند گذاشت.
- خدمات خود را بهبود خواهند داد.
- عوامل تأثیرگذار در موفقیت خدمات خود را شناسایی خواهند کرد.
- میتوانند از اطلاعات به دست آمده برای بهبود و افزایش کارایی خود بهره ببرند.
- علاوه بر این، کتابخانهها قادر خواهند بود از نتایج ارزیابی پیامد برای نشان دادن تأثیر طرحهای خود به تأمین کنندگان بودجه استفاده کنند.
به طور کلی، توانایی به نمایش گذاشتن کارایی یک طرح میتواند کتابخانه را از جهات بسیاری یاری سازد، از جمله:
- به عنوان یک ابزار برنامه ریزی نیرومند.
- به عنوان یک ابزار ارتباطی تا به طور مؤثری مزایای طرح را به جامعه گزارش دهد.
- به عنوان ابزاری برای ارائۀ گزارش به دولت محلی یا سایر تأمین کنندگان بودجه به منظور توجیه نیاز به بودجه.
- به عنوان ابزاری برای برقراری همکاری و ترویج همکاریهای گروهی.
- به عنوان ابزاری برای شفاف سازی خدمات نمونه.
- به عنوان وسیلهای معتبر برای توسعه یا تکرار خدمات (مؤسسۀ سالدن و شرکاء[20]، 1999).
چهار گام برای اجرای ارزیابی پیامد
به منظور کمک به کتابداران در تعیین پیامد خدمات کتابخانۀ خود، «دارنس و فیشر» (a2002) با گردآوری و تحلیل دادههای پژوهشهای پیامد محور انجام گرفته در کتابخانۀ عمومی کوینز بارو[21]، نظامهای کتابخانهای پنینسولا[22]، نظام کتابخانهای کینگ کانتی[23]، نظام کتابخانۀ منطقهای درۀ یاکیما[24]، کتابخانۀ عمومی فلینت[25]، و نظام کتابخانهای عمومی آستین[26]، فرایند چهار مرحلهای را ابداع نمودند که با فرایند سنجش نخست که شکل دهندۀ زمینۀ[27] پیامد است، آغاز میگردد و با فرایند گردآوری و تحلیل دادههایی که به تعیین پیامدهای ویژه میانجامد، ادامه پیدا میکند. این گامهای چهارگانه در ادامه ارائه میشوند.
گام نخست: آغاز ارزیابی
گام نخست اجرای رویکرد ارزیابی پیامد، تدوین هدفها برای ارزیابی است. این بخش به کتابداران در تعیین آنچه باید ارزیابی گردد و چگونگی شروع طراحی فرایند ارزیابی پیامد مدار برنامهها و خدمات کتابخانۀ خود، یاری میرساند.
الف) تعاریف
ارائۀ تعریف از مفاهیم سازندۀ ارزیابی پیامد - که در ابتدای نوشته به آنها اشاره شد- ضروری قلمداد میشود.
ب) درک رویکرد ارزیابی پیامد
ارزیابی پیامد به هدفهای برنامه مرتبط است و معمولاً برای فعالیتهای ارزیابی برنامههای درازمدت پیشنهاد میگردد. به همین دلیل، ضرورت دارد هدفهای برنامه به دقت مورد بررسی و به طور مناسب در قالب اصطلاحات سنجشپذیر درآید (آژانس سلامت همگانی کانادا[28]، 2002).
در حقیقت، ارزیابی پیامدها بهبود درک خود پیامدهاست: وضعیت و عوامل تأثیرگذار در تغییرات آن. این ارزیابی به بررسی فرایند درونداد، فعالیتها و دیگر تلاشهای دیوان سالارانه نمیپردازد، بلکه توجه خود را به تغییرات توسعه طلبانۀ اساسی (برونداد و پیامدها) که به تأثیرگذاری خواهند انجامید، معطوف میدارد. همچنین، به جای آنکه پس از تکمیل طرح و بروندادها به پرسیدن بپردازد، پاسخهای فوری دربارۀ پیامدها ارائه میدهد. این پاسخها ممکن است بخشی از یک زنجیرۀ پرسش و پاسخ باشند. از سوی دیگر، هیچ رویۀ رسمی دربارۀ چگونگی اجرای یک ارزیابی پیامد وجود ندارد. هر یک بسته به ماهیت پیامدهای فردی، تحت بررسی و نیز واقعیات مربوط به محدودیتهای زمانی و دادهای انجام میگیرد. نقش هر ارزیاب، قضاوت بر اساس بهترین عقیدۀ حرفهای اوست؛ ارزیابی پیامدها، گردآوری حجم گستردهای از دادههای خام یا اجرای یک پژوهش دانشگاهی کامل نیست. معمولاً ارزیابی پیامد با بررسی تغییرات در خود پیامد آغاز میشود؛ سپس به تحلیل عوامل تأثیرگذار مرتبط پرداخته و تأثیر سازمان را بررسی میکند و در پایان پیشنهادهایی دربارۀ چگونگی بهبود بخشیدن به پیامدها ارائه میدهد. تمرکز فعلی بر رویکرد ارزیابی پیامد، انعکاسدهندۀ رویکرد نوینی به سنجش و بررسی در سازمانهاست. تا مدتها آگاهی رسانی دربارۀ این رویکرد جدید، هدف ضمنی در اجرای ارزیابی پیامدها خواهد بود (دفتر ارزیابی یو ان دی پی، 2002).
ارزیابی پیامد در نگاه اول ممکن است متفاوت از الگوی خدمات و برنامههای سنتی به نظر برسد، با وجود این، رویکرد فوق عناصر سنجش سنتی کتابخانه را در برگرفته (درونداد، فعالیتها، و برونداد) و عنصر پیامد را به آنها میافزاید (کایریلیدو، 2002). به هر حال، سنجش مفهوم پیامد از سنجش درونداد و برونداد پیچیدهتر است، زیرا پیامدها در اغلب اوقات غیرکمّیتپذیر میباشند (ثبریج و دالتن، 2003).
ج) آمادهسازی
به منظور تعیین پیامدهای خدمات کتابخانه (تأثیر آن بر کاربران و افراد جامعه) باید به شناسایی اجزای زمینهای خاصی پرداخت که در چگونگی تأثیر خدمات بر کاربران نقش دارند. این عوامل عبارتند از:
با تعیین هدفهای ارزیابی و آنچه باید مورد ارزیابی قرار گیرد، زمان ورود به مرحلۀ بعد فرا میرسد (دارنس و فیشر، a2002).
گام دوم: گردآوری دادهها
یافتههای ارزیابی، به روشهای قوی گردآوری دادهها بستگی دارد. این روشها باید منعکسکنندۀ فعالیتهایی باشد که کتابخانه برای ارائۀ خدمات به گروههای کاربران به کار میگیرد.
الف) تصمیمگیری در مورد بهترین روش گردآوری دادهها
پس از تعیین دامنه و هدفهای مطالعه پیامدهای کتابخانه، زمان تعیین روش گردآوری دادهها و شناسایی حساسیتها و نیازهای ویژۀ کاربران خاص فرا میرسد. بدون تردید، روش گردآوری دادهها به زمینه، هدفهای بررسی و منابع در دسترس بستگی دارد. روشهای مختلف گردآوری دادهها برای هدفهای خاصی مناسب است و توصیه میشود آنها را با یکدیگر به کار گرفت. چنانچه کتابداران برای نخستین بار است که به ارزیابی پیامد میپردازند و بنابراین فاقد هرگونه اطلاعاتی هستند که بتوان با آنها به پیشبینی تأثیرهای برنامه و خدمات پرداخت، ابزارهای ارزیابی به خوبی طراحی شدهای که شرکت کنندگان در یک برنامه یا خدمات را مورد هدف قرار دهند، نظیر مصاحبه و گروههای تمرکز[29] میتوانند به کتابداران در گردآوری مصالح خام پیامدها ـ بازخورد شرکتکنندگان ـ یاری رسانند. علاوه بر این، ممکن است روش دیگری نظیر مشاهده و مصاحبههای پیگیری[30] نیز به کار گرفته شود تا به تأیید اطلاعات از پیش جمعآوری شده و کشف پیامدهای غنیتر بینجامد. برای کتابدارانی که مطالعات ارزیابی مقدماتی را کامل نمودهاند و مایل به نظارت بر پیامدهای خود طی دورۀ زمانی بلندمدت میباشند، پیمایش روش سودمندی برای گردآوری دادهها خواهد بود. خاطر نشان میگردد، برای انجام هر مطالعه باید زمینۀ کامل محیط را مورد بررسی قرار داد. مواردی همچون شناسایی حساسیتهای خاص کاربران که ممکن است پیامد خدمات و روش گردآوری دادهها را تحت تأثیر قرار دهند، و نیز پیشبینی چالشهای پیش رو، باید مورد ملاحظه قرار گیرد (دارنس و فیشر، a2002).
ب) تدوین پرسشهایی که به تعیین پیامدها خواهند پرداخت
پرسشهای باز برای کتابدارانی که برای نخستین بار پیامدهای خود را مطالعه میکنند، سودمندتر از پرسشهای بسته میباشند. پرسشها باید بر اساس زمینۀ کاربران، استفاده از خدمات کتابخانه، و پیامدهای برنامه برای شرکت کنندگان و سایرین نگاشته شوند.
گام سوم: تحلیل دادهها
الف) آشنایی با دادهها
مطالعۀ دقیق دادهها به منظور درک ایدهها و نظرهای کاربران و کسب بینشی دربارۀ عوامل زمینهای مانند کتابخانه، الگوی خدمات و فعالیتها، مهارتهای کارکنان و ویژگیهای کاربران، مهم است.
ب) بررسی دادهها و آغاز شناسایی الگوها[31]
الگوها دامنهای از پیامدهای خاص برنامه- نه ضرورتاً منحصر به آن- را نمایش میدهند. با مطالعۀ مجدد دادهها، موضوعات اصلی و مهم بروز خواهند کرد که برای سازماندهی موضوعات فرعی قابل استفاده میباشند. پیامدهایی را که از تعامل با خدمات حاصل میگردند، میتوان در خود افراد مشاهده نمود و دامنۀ آن، خانوادهها، دوستان، و همسایهها را دربرمیگیرد. «دارنس و فیشر» (a2002) الگوهای گستردۀ پیامد را که از چشم انداز افراد قابل شناسایی میباشند، در قالب تغییرات زیر گروهبندی کردهاند:
پیامدهای حاصل از استفاده از خدمات خاص کتابخانه را که به منظور افزایش دسترسی به اطلاعات جامعۀ خود طراحی شدهاند، نیز میتوان در سازمانها، و از طریق آنها مشتریان و جامعۀ گستردهتر نیز مشاهده نمود. این پیامدها عبارتند از:
ج) تحلیل و سازماندهی دادهها
کتابداران به روشی برای سازماندهی الگوها و نقل قولهای شناسایی شده در قالب یک مجموعه پیامد جامع نیاز دارند. بدین منظور، کتابداران میتوانند از بستههای نرم افزاری نظیر ان 5 [32] یا همان نودیست[33]، اثنوگراف[34] استفاده کنند. این نرمافزارها برای تحلیل دادههای حاصل از پژوهشهای کیفی به کار گرفته میشوند. میتوان دادههای به دست آمده از مصاحبه و پرسشهای باز پرسشنامهها یا هرگونه دادۀ متنی را پس از تایپ در واژهپرداز به طور مستقیم به آنها انتقال داد و سپس به نکتهبرداری یا نشانهگذاری دادهها پرداخت (هاوز[35]، 2006). همچنین، کتابداران میتوانند هر سرعنوان و نقل قول را در یک کارت 6×4 اینچ نگاشته و آن کارتها را به طور دستی بر روی میز سازماندهی کنند. هدف از این مرحله نه تنها شناسایی و تثبیت پیامدها، بلکه سازماندهی آنها به یک روش منطقی است. تحلیل همواره شامل جابجایی دادهها از یک طبقه به دیگری بوده است. هدف از این فرایند، ساختاربندی یافتهها، پیامدها و نیز فراهمآوری پشتیبان، نقل قول کاربرانی و ...، برای پیامدهای شناسایی شده است. پس از تکمیل فرایند، کتابداران مجموعۀ هسته پیامدها و مدارک پشتیبان آنها را گردهم آوردهاند (دارنس و فیشر، a2002).
د) ثبت یافتهها
روش ثبت یافتهها به هدف از استفادۀ آنها بستگی دارد، اما برای کارایی بیشتر پیشنهاد میشود قالبهای گزارش به صورت متنوع انتخاب شوند تا برای مقاصد مختلفی مانند بازاریابی، ارزیابی داخلی و ... قابل استفاده باشند. نمونهای از این قالبها عبارتند از:
جدول پیامدها: شامل پیامدها، فعالیتها و درونداد به کار رفته برای خلق پیامد بدون نقل قول، روش کوتاهی برای پیگیری پیامدهای خدمات کتابخانه میباشد.
گزارشهای کامل: شامل هدف و دامنۀ پژوهش از جمله تعریف اصطلاحات و مفاهیم، روششناسی پژوهش، و مجموعۀ پیامدهاست که بر اساس نظمی منطقی مرتب شدهاند.
گزارش مختصر: نظیر گزارشهایی که برای مخاطب خاص یا گزارشی که بر یک پیامد یا گروهی از پیامدها متمرکز شدهاند (دارنس و فیشر، a2002).
ه) ایجاد پایگاهی از پیامدها و فعالیتها
دادههای مربوط به پیامدهای مثبت و منفی به اضافه پیشنهادهای جدید، نامههای تشکر و ... را میتوان در قالب پایگاهی که براساس طبقۀ پیامدها مرتب شدهاند، سازماندهی نمود تا به کارکنان در مدیریت بهتر و اشتراک مجموعۀ پیامدها و تحلیل فرایند ـ بویژه در زمانی که کار ادغام مجموعۀ پیامدها را به عنوان عنصری از برنامههای کتابخانه آغاز میکنند ـ یاری رساند (دارنس و فیشر، a2002).
ی) تعیین پیامدهایی که کارکنان باید نظارت بر آنها را ادامه دهند
ممکن است کتابداران مایل باشند بر برخی از پیامدها به طور منظم نظارت داشته باشند تا به تعیین درصد کاربران متأثر از هر پیامد و نیز بهبود برنامه در نتیجۀ کشف پیامدهای منفی بپردازند.
گام چهارم: استفاده از یافتهها
الف) بازاریابی
بازاریابی مانند پیامدها از جامعه آغاز میشود. پیامدها متن پیام و بازاریابی موفق انتقال پیام به مخاطبان درونی و بیرونی است. مخاطبان درونی شامل کارکنان کتابخانه، مدیران کتابخانه، هیئت امنای کتابخانه، تأمینکنندگان بودجه، اعضای کتابخانه، سازمانهای همکار کتابخانه و مخاطبان بیرونی دربرگیرندۀ ادارات دولتی، مدرسه، بیمارستان و ... میباشند.
پس از شناسایی مخاطبان، باید پیامدهای مرتبط با هر یک را در مقابل آنها درج نمود. در نهایت، روش ارائۀ اطلاعات به عنوان مثال، استفاده از خبرنامه، وبسایت، بروشور، نشریهها، گزارش چاپ شده، رادیو، سمینار، و فهرست پستی، و تاریخ نشر آن معیّن میگردد (دارنس و فیشر، a2002).
ب) مسئولیتپذیری[36]
در این مرحله، کتابداران به مقایسۀ میان پیامدها و هدفها، تعیین پیامدهایی که به نظارت طولانی مدت نیاز دارند و نیز تاریخ بررسی آنها میپردازند تا بتوانند مسئولیتهای خود را ارزیابی کنند. همانطور که پیش از این نیز گفته شد، برای کتابدارانی که مرحلۀ ارزیابی مقدماتی را به اتمام رساندند، پیمایش میتواند برای سنجش طولانی مدت سودمند باشد (دارنس و فیشر، a2002).
ج) بهبود خدمات و برنامهها
این مرحله با بررسی پیامدهای مثبت و منفی، به تعیین نقاط ضعف و قوّت برنامه، اصلاح نقاط ضعف، تقویت نقاط قوّت و یا حذف برخی از فعالیتها میپردازد.
د) تخصیص منابع
پس از ارزیابی پیامدها، کتابخانه قادر است بودجۀ بخشهای مختلف را ارزیابی کند. ممکن است بخشی از خدمات به بودجه، نیروی انسانی، و فضای بیشتری نیاز داشته باشد. همچنین، به توجیه بودجۀ درخواستی از سازمان مادر یا تأمین کنندگان بودجه مبادرت ورزد (دارنس و فیشر، a2002).
نمونههایی از مطالعات پیامد محور در کتابداری
به منظور کمک به درک بهتر رویکرد ارزیابی پیامد، دو نمونه از پژوهشهایی که با محوریت این رویکرد در حوزۀ کتابداری و اطلاعرسانی صورت گرفتهاند، ارائه میشود.
«فیشر، دارنس و هینتن» (2004) از نظریۀ محیط اطلاعاتی[37] همراه با رویکرد ارزیابی پیامد، به عنوان چارچوبی برای مطالعۀ میزان بهرهمندی مهاجران نیویورک از برنامههای مربوط به مهارتهای سازگاری و بهبود زبان انگلیسی که توسط کتابخانه عمومی کوینز بارو ارائه میشود، بهره گرفتند. پژوهش از طریق مصاحبه با 15 کتابدار کتابخانۀ کوینز که مجریان برنامه بودند و نیز 30 فراگیرنده و در پایان مصاحبه مجدد با کارکنان کتابخانه با هدف ارزیابی کارایی ابزار پژوهش صورت گرفت. به منظور تسهیل بررسی زمینهها بر روی پیامدها، دادهها در سه گروه تجزیه و تحلیل شد. این گروهها عبارت بودند از: مهاجران نیازمند خدمات ویژۀ کتابخانه، کتابخانۀ کوینز بارو و فعالیت آن برای مهاجران و کمکهای حرفهای کارکنان کتابخانه کوینز. زمانی که این سه زمینۀ کوچک با یکدیگر ترکیب شدند، زمینۀ بزرگی را به وجود آوردند که در نتیجه سرنخهای مهمی برای شناسایی پیامدهای مرتبط با افراد به دست آمد. این پیامدها در قالب دو گروه جای گرفت: بلوک سازنده[38] و دستاوردهای فردی[39]. پیامدهای بلوک سازنده، به پیامدهایی اطلاق میگردد که حمایتهای مهمی برای مهاجر جدید فراهم میکند که از کتابخانۀ عمومی نشأت یافته و تعاملهای ابتدایی مهاجران را با کتابخانه مورد خطاب قرار میدهد (کشف کتابخانه و احساس امنیت و خوشامد بودن، اعتماد رو به افزایش آنها به کارکنان کتابخانه و موفقیتهای سواد اطلاعاتی متوالی که به شهروندان جدید آمریکایی اجازه میدهد از منابع کتابخانه هم از جنبۀ انسانی و هم از جنبۀ منابع بهرهمند شوند). وضع هدفها، تعقیب آنها و دستیابی به پیامدهای بلوک سازنده، زنجیرۀ بلندی از دستاوردهای فردی به همراه خواهد داشت که در برگیرندۀ مواردی نظیر ورود به شبکۀ اجتماعی و ایجاد روابط، پیوند فرهنگ جدید با فرهنگ بومی خود، به دست آوردن اعتماد به نفس، تقویت زبان انگلیسی، مهارتهای سازگاری و مهارتهای مربوط به فناوری، مهیا گشتن برای شهروندی و استخدام میباشد.
«پتیگرو»[40]، دارنس، و اُنرا»[41] (2002) در پژوهشی به مطالعۀ چگونگی بهرهمندی کتابخانههای عمومی ایالات متحده از شبکههای جامعۀ پیوسته[42] برای تسهیل جستجو و استفاده از اطلاعات توسط کاربران خود، پرداختند. کتابخانههای عمومی ایالات متحده با همکاری سایر سازمانها و نمایندگیهای مختلف در این شبکههای اینترنتمدار، به ارائۀ اطلاعات مربوط به خدمات محلی و گسترش ارتباطهای میان شهروندان میپردازند. در مرحلۀ نخست، از روش پیمایش برای جمعآوری اطلاعات از 500 کتابخانۀ متوسط و بزرگ به کارگیرندۀ این فناوری استفاده شد. در مرحلۀ بعد، سه کتابخانۀ مهم در زمینۀ ارائۀ این خدمات برای مطالعۀ موردی برگزیده شد. در مرحلۀ آخر برای گردآوری دادههای مربوط به کاربرانِ این خدمات در این سه کتابخانه، روش پیمایش پیوسته و نیز مصاحبه تلفنی به کار گرفته شد، و روش مصاحبه، مشاهده و گروه تمرکز برای جمع آوری دادهها از کارکنان کتابخانه و ارائه دهندگان این خدمات به کار رفت. یافتههای پژوهش نشان داد دسترسی به این شبکهها، پیامدهای بسیار مهمی را برای کاربران، خانوادهها و همسایگان و جامعۀ آنها به همراه دارد. این پیامدها عبارتند از: افزایش تعاملهای اجتماعی و تبادل اطلاعات، صرفهجویی در هزینهها، کسب شغل و موفقیتهای تحصیلی، افزایش مهارت و اعتماد به نفس، افزایش دانش نسبت به جامعه، افزایش دسترسی به اطلاعات با کیفیت و توانایی به اشتراک گذاشتن آنها. یافتههای دیگر، حاکی از وجود تعدادی موانع در مسیر دسترسی به این اطلاعات بود. پیامدهای این پژوهش ثابت نمود کتابخانههای عمومی ارائه دهندۀ این خدمات اینترنتی، نقش بسیار مهمی را در زندگی کاربران خود ایفا میکنند.
بحث و نتیجهگیری
پژوهشهای انجام گرفته در سازمانهای غیر انتفاعی ایالات متحده، ناکارآمدی روشهای ارزیابی فعلی را نشان داده است. به همین جهت، از آنها خواسته شده از روشهای پیامدمدار استفاده کنند تا به اثبات تأثیر خدمات و برنامههای خویش در زندگی کاربران بپردازند. در غیر این صورت، این بودجهها به بخشهای کارآمدتر انتقال خواهد یافت. نتیجۀ این اخطار آن بود که پژوهشگران با دور کردن لنز دوربین از ارزیابی مؤسسه و خدمات آن و متمرکز نمودن آن به ارزیابی فعالیت افراد، تحولی در پارادایم ارزیابی به وجود آوردهاند (دارنس و فیشر، b2002).
ارزیابی پیامد برای سازمانهای غیرانتفاعی نظیر کتابخانهها، رویکرد نسبتاً جدیدی است. کتابخانهها اغلب برای ارزیابی عملکرد خود از سنجش برونداد استفاده میکنند. محاسبۀ تعداد مواد به گردش درآمده، تعداد اعضای فعال کتابخانه، تعداد هدایای دریافت شده و .... اما این آمار تأثیر خدمات کتابخانه بر کاربران آن را به تصویر نمیکشد. ارزیابی پیامد یا ارزشی که کتابخانه به سازمان مادر یا کاربران خود میافزاید، بُعد جدیدی به ارزش کتابخانه میبخشد. اگرچه در بسیاری موارد محاسبۀ ارزش مالی پیامدهای ناملموس برای کتابخانه دشوار است، رویکرد ارزیابی پیامد اهمیت فراوانی برای کتابخانهها و سایر سازمانهای خدماتمدار پیدا کرده است تا به مدد آن به توجیه بودجه مورد نیاز برای سازمان مادر، گسترش یا بازنگری در خدمات و برنامههای خود و برقراری و توسعۀ همکاری با سازمانهای مرتبط دیگر بپردازند. در حال حاضر، چالش پیش روی کتابداران، طراحی ابزاری است که از یک سو انعطافپذیر بوده و با پیشرفتهای پژوهشی تکامل یابد، و از سوی دیگر به ارضای تأمین کنندگان بودجه و نمایش ارزش کتابخانه بینجامد (دارنس و فیشر، b2002). پژوهشهای انجام گرفته در کتابخانۀ عمومی کوینز بارو، نظامهای کتابخانهای پنینسولا، نظام کتابخانهای کینگ کانتی و سایر پژوهشهای پیامد محور که در این نوشته به آنها اشاره شد، نشان میدهند کتابخانههای مورد مطالعه، مکانهایی حایز اهمیت برای جوامع خود به شمار میروند؛ از این رو، باید مسیر پژوهشهای آینده را در جهت مطالعه نقش اطلاعات در زندگی روزانۀ کاربران کتابخانه تغییر داد و تنها به مطالعۀ منابع و خدمات و نظامهای اطلاعاتی مورد استفادۀ آنها بسنده نکرد. اکنون زمان آن فرا رسیده است که به گفتۀ «زویزیگ و دروین»[43] (نقل در فیشر، دارنس، و هینتن، 2004) پژوهشگران تمرکز خود را از موضوع «کاربر در زندگی کتابخانه» به «کتابخانه در زندگی کاربر» تغییر دهند. امروزه برای رسیدن به تعمیمهای جامعی که حاصل آن نظریههای بنیادی در زمینۀ رفتار اطلاعاتی و نیازهای اطلاعاتی جوامع مورد مطالعه خواهد بود، بررسیهای فراوانی در ایالات متحده در حال انجام است.