طراحی مدل تعامل کاربران با برنامه‌های کتابخوان الکترونیکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

3 دانشیار بازنشسته، گروه علم اطلاعات ودانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

چکیده

هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی شیوه تعامل کاربران با برنامه­‌های کتابخوان الکترونیکی بوده و تلاش شده است مدل مناسب تعامل ترسیم گردد.
روش­‌شناسی: جامعه پژوهش، کاربران فعال برنامه­‌های کتابخوان الکترونیکی فیدیبو، طاقچه، کتاب­راه  و کتاب سبز و ابزار گردآوری داده­‌ها شامل سیاهه وارسی و پرسشنامه بوده است. ابتدا از طریق مرور سیستماتیک، ویژگی‌­ها، قابلیت­‌ها و امکانات برنامه­‌های کتابخوان الکترونیکی استخراج و با مدل نورمن تطبیق داده شد. مواردی که به هنگام تعامل کاربران با برنامه‌­های کتابخوان مورد استفاده قرار می­‌گرفت مشخص و بر اساس آن‌ها پرسشنامه پنل خبرگان دلفی و پرسشنامه کاربران طراحی گردید. در انتها با استفاده از نرم‌­افزار SmartPLS2.0.3 مدل تعامل کاربران ترسیم گردید.
یافته­‌ها: مدل ارائه شده در این پژوهش یک مدل کمّی شامل چهل و نه نشانگر و هفت متغیر پنهان بود که به هفت مرحله مدل نورمن شامل هدف، برنامه‌­ریزی، تعیین یک راه مشخص، اجرا، مشاهده، تفسیر و مقایسه اشاره می­‌کند.  هر شش رابطه پژوهش مورد تأیید قرار گرفت، بدین­ معنی که متغیر هدف بر برنامه‌­ریزی، برنامه­‌ریزی بر تعیین، تعیین بر اجرا، اجرا بر مشاهده، مشاهده بر تفسیر و تفسیر بر مقایسه تأثیر معنی‌داری داشت.
نتیجه‌­گیری: با عنایت به پاسخ­‌های داده شده کاربران به پرسش‌های پرسشنامه، مؤلفه «مشاهده» که گویای محتوای ارائه شده در برنامه‌­های کتابخوان بوده در تعامل کاربران اهمیت بیشتری داشته و لازم است که طراحان و تولیدکنندگان برنامه­‌های کتابخوان به آن دقت بیشتری نموده و مورد توجه قرار دهند، چراکه در تعیین هدف کاربران از تعامل با برنامه­‌های کتابخوان و نیز میزان استقبال و استفاده آنان مؤثر است.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing A Model For User Interaction With E-reader Applications

نویسندگان [English]

  • Zeinab Safavi 1
  • Amir Ghaebi 2
  • Roya Baradar 3
1 , PhD of Information Science, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran,
2 Department of Information Science, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran ,
3 Department of Information Science, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: The purpose of this study was to investigate how users interact with e-reader applications and try to draw an appropriate model of interaction.
Methodology: The study population included of active users of Fidibo, Taghche, Ketabrah, and Ketabsabz, and data collection tools included checklists and questionnaires. First, through systematic review, the features, capabilities, and facilities of e-reader applications were extracted and adapted to the Norman model. The items that were used when users interacted with the reader applications were identified and based on them, the Delphi Expert Panel questionnaire and the user questionnaire were designed. Finally, the user interaction model was drawn using SmartPLS2.0.3 software.
Findings: The model presented in this study was a quantitative model consisting of forty-nine indicators and seven hidden variables that refer to the seven stages of the Norman cycle, including goal, plan, determine a specific path, perform, perceive, interpret, and compare. This model shows how much each of the hidden variables and their indicators affect each of the other hidden variables. In this model changes of the planning variable were affected by the changes of the goal variable by 0.588. Also, changes in the determine variable by 0.411 are affected by changes in the plan variable; Changes in the perform variable by 0.433 affected by the determine variable; Changes in the perceive variable of 0.739 affected by changes in the perform variable; Changes in the interpret variable by 0.626 affected by the perceive variable; Finally, changes in the compare variable by 0.602 were affected by changes in the interpret variable. In this study, the value of t-statistic was greater than 1.96 and therefore all of six relationships were confirmed. That is, the goal variables had a significant effect on plan, plan on determination, determination on perform, perform on perceive, perceive on interpretation, and interpretation on comparison.
Conclusion: Norman model is a suitable model to show users' interaction with e-reader applications and can be used in designing e-reader applications. Considering the answers given by users to the questionnaire questions, "perceive" component which indicates the content provided in the reader programs, is more important in user interaction and it is necessary that the designers and producers of the reader applications pay more attention to it. Paying attention to the content of information resources in the reader applications is important as it is effective in determining the purpose of users to interact with the reader applications and also the extent of their reception and use. 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • E-reader applications
  • User interaction
  • Modeling
  • E-readers
  • Human-computer interaction
داوری، علی؛ رضازاده، آرش (1393). مدل­‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌­افزار PLS. تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
References
Alazemi, T. R. (2015)Users’ information seeking behaviours, their interactions and experience with the academic library web interface (Doctoral dissertation), University of Salford, Manchester. ‏
Böhmer, M., Hecht, B., Schöning, J., Krüger, A., & Bauer, G. (2011). Falling asleep with Angry Birds, Facebook and Kindle: a large scale study on mobile application usage. In Proceedings of the 13th international conference on Human computer interaction with mobile devices and services, 47-56.
Burk, R. (2001). E‐book devices and the marketplace: in search of customers. Library hi tech.‏ 19(4), 325–331.
Chen, N., Guimbretiere, F., Dixon, M., Lewis, C., & Agrawala, M. (2008). Navigation techniques for dual-display e-book readers. In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 1779-1788.
Chou, S. C., Stu, J., & Lin, Y. (2010). Determinants of e-book reader's adoption and continuation: A comparison of pre-adoption and post-adoption beliefs. In 5th International Conference on Computer Sciences and Convergence Information Technology, IEEE. 853-856.
Culén, A. L., & Gasparini, A. A. (2011). E-book reader and the necessity of divergence from the legacy of paper book. In Proceedings of the 4th International Conference on Advances in Computer Human Interaction, 267-273.
Davari, A., & Rezazadeh, A. (2014). Structural equation modeling with PLS software. Tehran: University Jahad Publishing Organization (in Persian).
Dix, A., Finlay, J., Abowd, G. D. & Beale, R. (2004). Human-Computer Interaction (3rd Ed.). England: Pearson prentice hall.
Fedigan, S. (2011). iRead: An application for enhanced reader navigation on E-reading tablet devices. (Master Dissertation), Rochester Institute of Technology, Rochester.
Foasberg, N. M. (2011). Adoption of e-book readers among college students: A survey. Information technology and libraries, 30(3).
Hussain, A., Mkpojiogu, E. O., Mortada, S., & Yue, W. S. (2018). Mobile experience evaluation of an e-reader app. Journal of Telecommunication. Electronic and Computer Engineering (JTEC), 10(1-10), 11-15.‏
Jie, Z., Qiang, W., & Yan, S. (2015). Research on E-Book Application Interface Based on Mental Model. Applied Mechanics and Materials, 731, 242-247.
Kim, M., Gil, J. M., & Yoo, K. H. (2011). Analysis of User Preferences for Menu Composition and Functional Icons of E-Book Readers in a Smartphone Environment. In International Conference on Future Generation Communication and Networking, 381-392. Springer, Berlin, Heidelberg.‏
Lindberg, S., & O'Brien, H. (2012). The use of ereading devices in academic environments. In Proceedings of the 2012 iConference, 473-474.‏
Maynard, S. (2010). The impact of e-books on young children’s reading habits. Publishing Research Quarterly, 26(4), 236-248.
Norman, D. A. (2013). The design of everyday things: Revised and expanded edition. New York: Basic books. ‏
Okoli, C., & Pawlowski, S. D. (2004). The Delphi method as a research tool: an example, design considerations and applications, Information & management. 42, 15-29.
Siegenthaler, E., Wurtz, P. & Groner, R. (2010). Improving the usability of e-book readers. Journal of Usability Studies. 6(1), 25-38.
Shin, H., Gil, Y. H., Yu, C., Kim, H. K., Lee, J., & Jee, H. K. (2017). Improved and accessible e-book reader application for visually impaired people. SIGGRAPH Asia 2017 Posters.