شناسایی مؤلفه‌های تحول دیجیتال کتابخانه‌های دانشگاهی با استفاده از روش فراترکیب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 دانشیار، گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

چکیده

هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه‌ها و ابعاد تحول دیجیتال کتابخانه‌های دانشگاهی است.
روش‌شناسی: رویکرد پژوهش حاضر کیفی است و از روش هفت مرحله‌ای فراترکیب سندلوسکی و باروسو (2007) استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه آثار علمی مرتبط با مبانی و ابعاد تحول دیجیتال کتابخانه‌های دانشگاهی مشتمل بر اثر بازیابی شده از 12 پایگاه اطلاعات علمی در بازه زمانی 2004 تا 2022 میلادی (مصادف با 1383 تا 1401) است که از این میان با انجام فرایند غربالگری، 32 اثر به منظور بررسی و تحلیل بیشتر انتخاب شدند.
یافته‌ها: در مجموع تعداد 7 مقوله اصلی و 24 مفهوم شامل فرهنگ دیجیتال (نگرش دیجیتالی، کاربرمحوری، چابکی، مشارکت و همکاری، خلاقیت و نوآوری، یادگیری مهارت‌های دیجیتالی کارکنان)، کتابدار دیجیتال (شایستگی فردی، شایستگی دانشی، شایستگی ارتباطی، شایستگی مهارتی)، مدیر دیجیتال (شایستگی فردی، شایستگی دانشی، شایستگی مهارتی)، خدمات و منابع دیجیتال (سازماندهی مجدد و مطلوب منابع کتابخانه، ارائه خدمات دیجیتالی به کاربران، ارائه خدمات دیجیتالی به دانشگاه)، فناوری‌های دیجیتالی (زیرساخت دیجیتالی، آمادگی فناورانه، استفاده از فناوری‌های دیجیتالی)، حمایت و همکاری نهادهای بالادستی و دانشگاه (جهت تأمین نیروی انسانی، جهت تأمین منابع و تجهیزات فناورانه، جهت سیاست‌گذاری کلان) و فرایند کاری و توسعه استراتژی دیجیتال (دیجیتال‌سازی فرایندها و توسعه استراتژی دیجیتال کتابخانه) مشخص شدند.
نتیجه‌گیری: این پژوهش نخستین پژوهش در داخل و خارج از ایران است که به طور جامع، مؤلفه‌های تحول دیجیتال کتابخانه‌های دانشگاهی را ارائه کرده است. نتایج این پژوهش می‌تواند راهنمای خوبی برای درک آسان از عوامل مؤثر و الزامات تحول دیجیتال کتابخانه‌های دانشگاهی و اهمیت درک آن برای مدیران و کتابداران باشد.  

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the Components of the Digital Transformation of University Libraries Using Meta-Synthesis Method

نویسندگان [English]

  • Soheila Khoeini 1
  • Alireza Noruzi 2
  • Nader Naghshineh 2
  • Fatima Sheikhshoaei 3
1 Ph.D. Candidate, Department of Information Science and Knowledge Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Information Science and Knowledge Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Department of Medical Library and Information Science, School of Allied Medical Sciences, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective: Digital transformation is a relatively new concept in the university library environment and has become one of the key concepts of success and sustainability for university libraries in the competitive information environment. Based on the reviews conducted on the subject literature, no research was found that could present the construction requirements and the factors affecting the digital transformation of university libraries. Therefore, the purpose of the current research was to identify the components of the digital transformation of university libraries.
Methodology: The approach of this research was qualitative and the Sandelowski and Barroso's seven-step meta-synthesis method (2007) has been used. The statistical population of the research includes all the scientific publications related to the foundations and dimensions of the digital transformation of university libraries, counting the scientific publications retrieved from 12 scientific databases in the period from 2004 to 2022 (corresponding to the solar Hijri years of 1383 to 1401), which is based on the Critical Appraisals Skills Programme (CASP) and screening process.
Findings: Therefore, 32 works were selected for further review and analysis. In this research, first, a separate code was considered for all the factors extracted from the selected publications, and then considering the concept of each of the codes, they were categorized in a similar concept. In this way, the concepts of the research were determined. Based on the analysis done with the help of content analysis method, there are a total of 7 main categories and 24 concepts, including digital culture (digital attitude, user-oriented, agility, participation and cooperation, creativity and innovation, learning digital skills of employees), digital librarian (individual competence, knowledge competence, communication competence, skill competence), digital manager (individual competence, knowledge competence, skill competence), digital services and resources (optimally reorganizing library resources, providing digital services to users, providing digital services to the organization mother), digital technologies (digital infrastructure, technological readiness, use digital technologies), support and cooperation of upstream institutions and the mother organization (to provide human resources, to provide technological resources and equipment, to make macro policies), and Work process and development of digital strategy (digitalization of processes and development of library digital strategy).
Conclusion: The discussion of the digital transformation of organizations, including the digital transformation of university libraries, is complex, and managers and librarians cannot be expected to be familiar with these concepts without training or study and be able to move in the right direction towards the digital transformation of libraries. This research is the first research inside and outside of Iran that identified the components of the digital transformation of university libraries. The results of this research can be a good guide for an easy understanding of the effective factors and requirements of digital transformation of libraries and the importance of understanding it for managers and librarians.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital transformation
  • University library
  • Digital transformation of library
  • Meta-synthesis
اصنافی، امیررضا؛ مرادی، شیما؛ رضوی، سحر (1398). درنگی بر استفاده از اینترنت اشیاء و ارائه الگوی کاربرد آن در کتابخانه‌های دانشگاهی. فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی، 5(19)، 89-113.
فرزین یزدی، محبوبه؛ برادر، رویا؛ غائبی، امیر (1397). چارچوب پذیرش فناوری‏‌های اطلاعاتی و ارتباطی در کتابخانه‌‏های دانشگاهی ایران: رویکرد دلفی. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات،10(25)، 201-224.
حسینی نسب، سید مهدی؛ شامی زنجانی، مهدی؛ قلی‌پور، آرین (1400). ارائه مدل شایستگی مدیر ارشد دیجیتال به عنوان حکمران تحول دیجیتال در سازمان. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، ۳۶(۳)، ۸۳۵-۸۶۰.
عظیمی، محمدحسن (1397). آینده‌پژوهی و تبیین نقش و جایگاه فناوری اطلاعات در حوزه کتابخانه‌های دانشگاهی در افق 1404. پایان‌نامه دکتری تخصصی، دانشگاه تهران. دانشکده مدیریت.
هادوی، یاسمین (1397). بررسی چگونگی تأثیر‌پذیری فرایندهای کسب و کار در مواجهه با موج تحول دیجیتال. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. دانشکده مدیریت.
 
References
Abayomi, O. K., Adenekan, F. N., Abayomi, A. O., Ajayi, T. A., & Aderonke, A. O. (2021). Awareness and perception of the artificial intelligence in the management of university libraries in Nigeria. Journal of Interlibrary Loan, Document Delivery & Electronic Reserve, 29(1-2), 13-28. https://doi.org/10.1080/1072303X.2021.1918602
Anuradha, P. (2020). Digital transformation of academic libraries: opportunities and challenges. IP Indian Journal of Library Science and Information Technology, 3(1), 8-10.‏ https://doi.org/10.18231/2456-9623.2018.0002
Ashiq, M., Jabeen, F., & Mahmood, K. (2022). Transformation of libraries during Covid-19 pandemic: A systematic review. The Journal of Academic Librarianship, 48(4), 102534. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2022.102534
Asnafi, A. R., Moradi, S., & Razavi, S. (2019). Using the Internet of Things in Academic Libraries based on the views of the Librarians of Top Academic Central Library in Iran. Knowledge Retrieval and Semantic Systems, 6(19), 89-113. https://doi.org/10.22054/jks.2019.44312.1235 (in Persian)
Akparobore, D., Omosekejimi, A. F., & Nweke, A. C. (2020). Librarians' Awareness, Positive Attitude and ICT Skills: A Panacea for Effective Services Delivery in the Fourth Industrial Revolution (4 th IR) Era in Academic Libraries in Southern Nigeria. Library of Progress-Library Science, Information Technology & Computer, 40(2). https://doi.org/10.5958/2320-317x.2020.00021.5
Azimi, M. H. (2017). Future research and explanation of the role and position of information technology in the field of academic libraries in the horizon of 1404. Doctoral thesis, University of Tehran. Faculty of Management. (in Persian)
Bawack, R. (2019). Academic Libraries in Cameroon in the digital age. Library Philosophy and Practice, 1-13.
Berghaus, S., & Back, A. (2016, September). Stages in Digital Business Transformation: Results of an Empirical Maturity Study. Tenth Mediterranean Conference on Information Systems (MCIS), 22.
Critical Appraisal Skills Programme (CASP) (2006). Making sense of evidence. 10 Questions to Help You Make Sense of Qualitative Research. England: Public Health Resource Unit.
Cohen, D. (2019). The books of college libraries are turning into wallpaper. The Atlantic, 26.
Deja, M., Rak, D., & Bell, B. (2021). Digital transformation readiness: perspectives on academia and library outcomes in information literacy. The Journal of Academic Librarianship, 47(5), 102403. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2021.102403
Farzinyazdi, M., Baradar, R., & Ghaebi, A. (2018). A framework for Information and Communication Technology Acceptance at Academic Libraries in Iran: Delphi technique (approach). Journal of Studies in Library and Information Science, 10(25), 201-224. https://doi.org/10.22055/slis.2019.27671.1543 (in Persian)
Fichman, R. G., Dos Santos, B. L., & Zheng, Z. (2014). Digital innovation as a fundamental and powerful concept in the information systems curriculum. MIS quarterly, 38(2), 329-A15. https://doi.org/10.25300/MISQ/2014/38.2.01
Gradin, A. (2022). Digital Skills and Education in The Cultural Heritage Sector: Post-COVID Digital Transformation of Galleries, Libraries, Archives and Museums.
Grammenis, E., & Mourikis, A. (2019). Academic libraries in the digital era: An assessment of the Institutional Repository role in supporting research as a digital service. In Linnaeus Student Conference on Information Technology (LSCIT).
Hadavi, Yasmin (2017). Investigating how business processes are affected by the wave of digital transformation, Master's thesis, Faculty of Management, University of Tehran.  (in Persian)
HosseiniNasab, S. M., ShamiZanjani, M., & Gholipor, A. (2022). A competency model for chief digital officer as organizational governor of digital transformation. Iranian Journal of Information Processing and Management, 36(3), 835-860. https://doi.org/10.52547/jipm.36.3.835 (in Persian)
Kaplan, B., Truex III, D. P., Wastell, D., Wood-Harper, A. T., & DeGross, J. I. (2010). Information systems research: relevant theory and informed practice. Kluwer Academic Publishers.
Kari, K. (2020). Digital transformation of information and its impact on libraries. World Journal of Innovative Research (WJIR), 9(1), 26-30.
Kunene, N., & Mapulanga, P. (2021). Adoption of transformational leadership qualities for South African academic libraries in Gauteng Province. Library Management, 42(8/9), 561-583. https://doi.org/10.1108/LM-06-2021-0052/
Ocholla, D. N., & Ocholla, L. (2020). Readiness of academic libraries in South Africa to research, teaching and learning support in the Fourth Industrial Revolution. Library Management, 41(6/7), 355-368. https://doi.org/10.1108/LM-04-2020-0067
Okunlaya, R. O., Syed Abdullah, N., & Alias, R. A. (2022). Artificial intelligence (AI) library services innovative conceptual framework for the digital transformation of university education. Library Hi Tech, 40(6), 1869-1892. https://doi.org/10.1108/lht-07-2021-0242
Raju, J. (2014). Knowledge and skills for the digital era academic library. The Journal of academic librarianship, 40(2), 163-170. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2014.02.007
Sandelowski, M., & Barroso, J. (2006). Handbook for synthesizing qualitative research. springer publishing company.
Shaikh, F. (2018). The Benefits of New Online (Digital) Technologies on Business: Understanding the Impact of Digital on Different Aspects of the Business. In Digital Multimedia: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 1070-1086). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-3822-6.ch051
Singh, B. P. (2018). Digital Transformation of library services in the Mobile World: The future trends. In Publishing Technology and Future of Academia (pp. 335-49).
Tarutė, A., Duobienė, J., Klovienė, L., Vitkauskaitė, E., & Varaniūtė, V. (2018, December). Identifying factors affecting digital transformation of SMEs. In Proceedings of the 18th International Conference on Electronic Business (ICEB) (pp. 373-381).
Tella, A., Okojie, V., Abdullahi, F., & Ajani, Y. A. (2022). The Future of Libraries in Nigeria during the Fourth Industrial Revolution. Libraries and the Academy, 22(3), 547-558. https://doi.org/10.1353/pla.2022.0033
Vial, G. (2019). Understanding digital transformation: a review and a research agenda. The Journal of Strategic Information Systems, 28(2), 118-144.
World Economic Forum (2018). The Digital Enterprise Moving from experimentation to transformation.https://www3.weforum.org/docs/Media/47538_Digital%20Enterprise_Moving_Experimantation_Transformation_report_2018%20-%20final%20(2).pdf   
   Zimmer, L. (2006). Qualitative meta‐synthesis: a question of dialoguing with texts. Journal of Advanced Nursing, 53(3), 311-318. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2006. 03721.x