نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تربیت مدرس
2 دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی
چکیده
کلیدواژهها
مقدمه
مقالههای علمی داوریشده و گزارش کنفرانسها، نقش مهمی در فعالیتهای علمی، پژوهشی و تحقیقاتی دارد. برای شروع تحقیق در بسیاری از حوزهها، ابتدا متون علمی و تحقیقاتی پیشین مرتبط با آن حوزه که در مجلههای علمی و یا به صورت گزارش کنفرانس منتشر میگردد، مطالعه میشود. در گذشته، دانشمندان میتوانستند نشریههای موجود در حوزه فعالیت خود را خریداری کنند. به موازات افزایش تعداد مجلهها و قیمت آنها، دانشمندان مجلههای مورد نیاز خود را از کتابخانهها تأمین میکردند و این در حالی بود که بسیاری از سازمانها و مؤسسهها نمیتوانستند به تمام منابع موجود دسترسی داشته باشند (کنان، 2007). برای کتابخانهها بخصوص کتابخانههای تحقیقاتی و دانشگاهی، تا اوایل دهه 80 تأمین هزینه مجلهها مسئله عمدهای بود. هزینهها و قیمت مجلهها با سرعت بیشتری نسبت به بودجه کتابخانهها افزایش مییافت و مشکلات عمدهای را پیش میآورد. مجلههای دسترسی آزاد، به عنوان پاسخی در برابر افزایش سریع قیمت نشریههای علمی به وجود آمدند و پس از کنفرانسی که در دسامبر سال 2001 در بوداپست برگزار گردید، به یک جنبش تبدیل شد (گودون، 2004).
منابع دسترسی آزاد، به صورت پیوسته و رایگان برای هر کس و هر جا قابل مطالعه، بارگذاری و استفاده است.
تا چند سال پیش، بهترین روش برای انتشار نتایج تحقیقات، نشریههای چاپی بود که در اختیار مشترکان مجله یا کتابخانهها قرار میگرفت و محدودیتهایی نیز برای انتشار وجود داشت. اکنون این امکان فراهم شده که یک نسخة واحد از یک مقاله از طریق وب جهانگستر برای هر کس و در هر جا قابل استفاده باشد (موریسون، 2005).
بیان مسئله
تعامل میان ناشران و پژوهشگران از طریق انتشار نتایج پژوهشها در مجلههای علمی نمود پیدا کرده است، زیرا مؤثرترین مجرایی است که پژوهشگران میتوانند نتایج پژوهشهای خود را از طریق آن اشاعه دهند (نوروزی، 1385). بیشتر اطلاعات قابل اعتماد از طریق مجلههای علمی ـ پژوهشی منتشر میشود. با ظهور اینترنت و نشر الکترونیکی در اوایل دهه 1990، به نظر میرسد الگوهای ارتباطهای علمی تغییر کرده و امکان دسترسی به اطلاعات تسهیل شده است. هدف دسترسی آزاد، دسترسپذیر کردن انتشارات علمی از طریق اینترنت در کوتاهترین و سریعترین زمان ممکن، بدون دریافت هزینه از گسترة وسیعی از مخاطبان است (تونتا،2007 ). از سوی دیگر، تحقیقات نشان داده بین دسترسپذیری و میزان استفاده (نمود عینی آن استناد) به مقاله، رابطهای مستقیم وجود دارد؛ بدین معنا که امکان دسترسی آزاد به مقالههای منتشر شده در یک مجله، باعث افزایش مشاهدهپذیری و در نتیجه استفادة بهتر از آنها میشود. مقالههای دسترسی آزاد توسط سایر محققان مورد استناد قرار میگیرد و باعث میشود نویسندگان آنها بیشتر شناخته شوند و برای انجام تحقیقات بیشتر، انگیزه پیدا کنند (کولینز، 2007). امروزه بسیاری از دانشگاهها و ناشران غربی مجلههای خود را به صورت دسترسی آزاد در اختیار خوانندگان بینالمللی قرار میدهند. در ایران، به عنوان یک کشور در حال توسعه، فرهنگ دسترسی آزاد به اطلاعات نیازمند گسترش است. جامعه دانشگاهی و پژوهشی ایران باید به مجلههای دسترسی آزاد بیشتر توجه کنند. برای توسعه و افزایش روند دسترسی آزاد به دانش و اطلاعات علمی در ایران، دانشگاهها، ناشران، سردبیران مجلههای علمی، سازمانهای خاص پژوهش، مراکز علمی و پژوهشی، انجمنهای علمی ـ تخصصی، دانشمندان و پژوهشگران ایرانی باید محدودیتها و موانع دسترسی آزاد به مجلههای علمی را از میان بردارند و از این راهبرد جدید حمایت کنند (نوروزی، 1385).
نمودار زیر موانع دسترسی آزاد به مجلهها را نشان میدهد.
مـوانـع مــالـی |
کاهش یا حذف درآمد |
|
مـوانـع زیـرسـاختی |
فنی |
|
• حذف حق اشتراک • حذف خرید با پرداخت پول |
• تجهیزات • کارشناسان متخصص •پهنای باند |
||||
تحمیل هزینهها |
حقوقی و مقرراتی |
||||
هزینههای جدید |
هزینههای معمول |
|
• کپی رایت • مقررات سازمانی • رویّههای اداری |
||
• الکترونیکیسازی • ایجاد سایت • نگهداری |
• هزینه انتشار • هزینه توزیع • هزینه کارکنان • حق التألیف |
مـوانـع فـرهنـگی |
• تمایل نداشتن مدیران نشریهها • تمایل نداشتن نویسندگان • نبود فرهنگ دسترسی آزاد در خوانندگان • نبود حامی
|
نمودار 1. موانع دسترسی آزاد به مجلهها
با توجه به گسترش فناوریها، امروزه در سطح دنیا توجه ویژهای به مجلههای دسترسی آزاد میشود. با توجه به اینکه ایران کشوری رو به رشد و توسعه است و با توجه به نقشی که این نوع نشریهها میتوانند در پیشرفت علمی ایران داشته باشند، در این پژوهش سعی شده موانع و مشکلات دسترسی آزاد به مجلههای علمی ـ پژوهشی ایران از دید ناشران بررسی و راهکارهایی برای رفع این موانع ارائه شود.
تعریف عملیاتی اجزای مسئله
مجلههای دسترسی آزاد: دسترسی آزاد، بر دسترسی پیوسته و دائم به متن کامل آثار علمی بدون پرداخت هزینه به ناشر یا مؤلف اما با رعایت حقّ معنوی دلالت دارد (نوروزی، 1385). در این تحقیق نیز این تعریف مدنظر است.
سردبیر: شخصی است که مسئولیت اداره و انتشار یک پیایند را بر عهده دارد و معمولاً فردی است که در یک حوزه صاحبنظر و از نظر علمی دارای مرتبه بالاتر و تجربه بیشتری است (فتاحی، 1381). در این تحقیق نیز این تعریف مد نظر است و منظور از ناشر همان سردبیر است.
هدف و ضرورت پژوهش
هدف پژوهش
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی دیدگاههای ناشران درباره موانع ایجاد دسترسی آزاد مجلههای علمی ـ پژوهشی ایران است.
هدفهای فرعی پژوهش حاضر عبارتند از:
1- شناسایی دیدگاه ناشران دربارة ایجاد دسترسی آزاد مجلههای علمی ـ پژوهشی ایران
2- شناسایی موانع و مشکلات ایجاد دسترسی آزاد مجلههای علمی ـ پژوهشی ایران از دید ناشران
3- ارائه راهکارهایی برای رفع این موانع
پرسشهای اساسی
پرسشهای اساسی که این پژوهش در صدد یافتن پاسخ مناسب برای آنهاست، عبارتند از:
1- مشکلات مالی، زیرساختی، فرهنگی از دیدگاه گروههای مختلف ناشران، تا چه اندازه در راستای دسترسی آزاد ساختن مجلههای علمی ـ پژوهشی ایران بازدارنده هستند؟
2- از دیدگاه گروههای مختلف ناشران، اولویت بازدارندگی این مشکلات به چه صورت است؟
3- راهکارهای پیشنهادی ناشران مجلههای علمی ـ پژوهشی برای رفع موانع و مشکلات موجود چیست؟
فرضیهها
1- بین نظرهای ناشران حوزههای مختلف (علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پزشکی، کشاورزی، هنر و معماری و علوم پایه) به لحاظ اولویتبندی مشکلات مذکور تفاوت معناداری وجود ندارد.
2- بین ناشران تهرانی و شهرستانی به لحاظ اولویتبندی مشکلات یاد شده تفاوت معناداری وجود ندارد.
3- بین ناشران دانشگاهی و غیردانشگاهی به لحاظ اولویتبندی مشکلات مذکور تفاوت معناداری وجود ندارد.
4- مشکلات مالی، زیرساختی و فرهنگی به یک اندازه در بازدارندگی دسترسی آزاد کردن مجلههای علمی ـ پژوهشی ایران تأثیرگذار هستند.
پیشینة پژوهش در خارج از ایران
در حوزة مجلههای الکترونیکی غیر رایگان و رایگان از جنبه های مختلف، پژوهشهای گوناگونی صورت گرفته است.
در زمینه شناسایی مجلههای الکترونیکی، میتوان به پژوهش زیر اشاره کرد:
«فاسمایر»[1] و «یانگ»[2] (2000) در مقالهای با عنوان «مجلات الکترونیکی رایگان علمی: کتابخانههای دانشگاهی و دانشـــکدهای چگونه باید دسترسی به آنها را فراهم نمایند؟» توانستند 213 مجله الکترونیکی رایگان علمی را در زمینههای مختلف علمی پیدا کنند و ارائه آنها را از طریق وب سایت کتابخانهها یا مؤسسههای علمی، پیشنهاد نمایند. آنها دراین مقاله، معیارهایی چون: تمام متن بودن، رایگان بودن، داشتن بایگانی، تهیة منابع و مآخذ برای مقالهها و ... را برای انتخاب مجلههای الکترونیکی رایگان معرفی کردهاند.
برخی پژوهشگران نیز نگرش کاربران را در استفاده از مجلههای الکترونیکی بررسی کردهاند. از جمله این پژوهشها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
«وود وارد»[3] (1997) در خصوص واکنش کاربران در استفاده از مجلههای الکترونیکی رایگان و غیررایگان پژوهشی صورت داد. این بررسی روی دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی رشتههای رایانه، روانشناسی، تربیت بدنی، علوم انسانی و کتابداری و اطلاعرسانی با توزیع پرسشنامههایی انجام پذیرفت. از 75 دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد که در این پژوهش بررسی شدند، 60% به دلیل ناآشنایی، توجه چندانی به مجلههای الکترونیکی نشان نمیدادند. 40% افراد معتقد بودند مقالههای موجود در مجلههای الکترونیکی رایگان، دارای کیفیتی نازلتر از مجلههای الکترونیکی اشتراکی غیررایگان است. به دلیل اینکه استفاده از مجلههای الکترونیکی به استفاده از کلمة عبور نیاز داشت، بیش از نیمی از کاربران ترجیح دادند از مجلههای چاپی یا مجلههای الکترونیکی رایگان استفاده کنند. در این پژوهش، عواملی مثل جنسیت، تحصیلات، مهارت رایانهای و وضعیت اشتغال، تأثیر چندانی در استفاده از مجلههای الکترونیکی نداشت. دانشجویان خواهان این امر بودند که برای دسترسی به مقالههای تمام متن، باید مراحل اضافی و غیر ضروری وقتگیر را حذف کرد. دانشجویان عقیده داشتند مقالههای مجلهها باید در قالبهایی باشند که آنها بتوانند مقالههای مورد نظر خود را روی رایانه به راحتی بارگذاری کنند. در نهایت، پژوهشگر به این نتیجه رسید که از نظر دانشجویان، میان مجلههای الکترونیکی اشتراکی و مجلههای الکترونیکی رایگان تفاوت چندانی وجود ندارد. سرعت پایین و کم بودن پهنای باند اینترنت، از عواملی است که دانشگاه و مسئله به منظور دسترسی سریع کاربران به مجلههای الکترونیکی، باید آنها را برطرف نمایند. در زمینة اهمیت مجلههای الکترونیکی، پژوهشهای زیر قابل ذکر است:
«جونز»[4] و «کوک»[5](2000) در مقالهای با عنوان «آیا مجلههای الکترونیکی، نمونهای از یک جابجایی هستند؟» بیان میکنند که مجلههای الکترونیکی، روش تازهای برای تحویل دانش و توسعة پژوهش هستند. به عقیدة آنها، مجلههای الکترونیکی، شیوة پیشرفتهای از تعامل علمی را ایجاد میکنند؛ به گونهای که مقالههای دریافت شده برای مجلههای الکترونیکی، به محض دریافت میتوانند منتشر شوند. این امر، پویایی و تعامل بیشتری را نسبت به مجلههای چاپی به وجود میآورد.
فاسمایر و یانگ (2000) درمقالهای با عنوان «مجلههای الکترونیکی رایگان علمی: چگونه میتوان فهمید آنها سودمند هستند؟» بیان میکنند که هم اینک مجلههای الکترونیکی علمی بسیاری به صورت رایگان در دسترس قرار دارند. آنها در این پژوهش، تأثیر مجلههای الکترونیکیِ رایگانِ علمی را بر پژوهشهای علمی بررسی کردند. این پژوهشگران، سیاههای جامع از مجلههای الکترونیکی رایگان درزمینههای علوم، فناوری و پزشکی را همراه با نشانی اینترنتی آنها گردآوری و به شکل استنادی، تحلیل کردند. نتایج نشان داد استفاده از مجلههای الکترونیکی رایگان، تأثیر مثبتی بر روند پژوهشهای علمی داشته است.
پیشینة پژوهش در ایران
«سیامک» (1386) با تأکید بر اهمیت مجلهها و بحران پیش روی کتابخانهها برای اشتراک این منابع، شواهد مربوط به رویکرد به مجلههای دسترسی آزاد را ارائه میدهد، بر روی مسائل مربوط به آنها انگشت میگذارد و تأثیر کنونی آنها را بر روی ارتباطهای علمی مشخص میسازد.
«قانع» (1386) در پایاننامه دکتری خود با عنوان «بررسی موانع دسترسی آزاد اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشور، به اطلاعات علمی و ارائه مدلی برای ارتباطات علمی ایران» دیدگاه اعضای هیئت علمی را در خصوص دسترسی آزاد به اطلاعات و همچنین نظر آنها را نسبت به موانع دسترسی (بحران قیمت، بحران اجازه و فرایند چاپ) با استفاده از پرسشنامه بررسی کرده است. نتایج پژوهش او نشان میدهد بیش از 90% اعضای هیئت علمی با دسترسی آزاد به یافتههای پژوهش موافق هستند و افراد نمونه تحقیق، بحران قیمت را مانع مهمی در دسترسی به یافتههای تحقیق میدانند، اما بحران اجازه و فرایند چاپ مقاله از نظر آنها مانع مهمی تلقی نمیشود.
روش پژوهش، جامعة آماری و نمونه آماری
در پژوهش حاضر، بنا به ماهیت موضوع، هدفهای پژوهش و سؤالها؛ از روش پیمایشی و پرسشنامه محقق ساخته، برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است.
جامعة آماری این پژوهش سردبیران نشریههای علمی ـ پژوهشی کشور در پنج گروه علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی و علوم پایه و علوم پزشکی بودند که عمدتاً به عنوان هیئت علمی در دانشگاههای مختلف کشور خدمت میکردند. از آنجا که جامعه آماری این پژوهش در سطح کشور گسترده بود، برای گردآوری اطلاعات از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی استفاده شده است.
یافتههای پژوهش
آزمون فرضیهها
فرضیه 1:
بین نظرهای ناشران مختلف (علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پزشکی، کشاورزی، هنر و معماری و علوم پایه) به لحاظ اولویتبندی مشکلات مذکور، تفاوت معناداری وجود ندارد.
برای بررسی نبود رابطة معنادار بین نظرهای ناشران مختلف (علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پزشکی، کشاورزی، هنر و معماری و علوم پایه)، از آزمون کروسکال والیس استفاده شده است. نتایج این آزمون در جدول 1 ارائه گردیده است.
جدول 1. نتایج مربوط به آزمون کروسکال ـ والیس برای فرضیه 1
میانگین رتبه |
تعداد |
حوزة فعالیت |
60/117 |
71 |
انسانی |
76/116 |
45 |
فنی |
31/154 |
94 |
پزشکی |
02/165 |
45 |
کشاورزی |
78/120 |
20 |
علوم پایه |
|
275 |
مجموع |
مقدار مجذور کا |
درجه آزادی |
سطح معناداری |
069/18 |
4 |
001/0 |
همانطور که در جدول 1 مشاهده میشود، از آنجا که مقدار P آزمون برابر با 001/0 و کوچکتر از سطح معناداری 05/0 میباشد، بین نظرهای ناشران مختلف به لحاظ اولویتبندی مشکلات یاد شده ارتباط معناداری وجود دارد و بر این اساس فرضیه 1 رد میشود.
فرضیه 2:
بین ناشران تهرانی و شهرستانی به لحاظ اولویتبندی مشکلات مذکور تفاوت معناداری وجود ندارد.
جدول2. نتایج آزمون من ـ ویتنی برای آزمون فرضیه 2 مربوط به ناشران تهرانی و شهرستانی
سطح معناداری |
مقدار من ویتنی |
مجموع رتبه ها |
میانگین رتبه |
تعداد |
شاخص آماری گروهها |
162/0 |
500/8353 |
50/20756 |
28/34 |
43 |
تهران |
50/17193 |
90/40 |
30 |
شهرستان |
همانگونه که در جدول 2 مشاهده میشود، از آنجا که سطح معناداری 162/0 بزرگتر از 05/0 است؛ بین ناشران تهرانی و شهرستانی به لحاظ اولویتبندی مشکلات مذکور تفاوت معناداری وجود ندارد و بر این اساس فرضیة 2 تأیید میشود. میتوان چنین نتیجه گرفت، نظر ناشران تهرانی و شهرستانی در اولویتبندی موانع یکسان است. بنابراین، موانع و مشکلات موجود در زمینة دسترسی آزاد ساختن نشریهها بین تهرانیها، که اغلب امکانات بهتر و بیشتری دارند، در مقایسه با شهرستانیها که با محدودیتهای بیشتری روبرو هستند، یکسان است و نیز میتوان نتیجه گرفت که بین رویکرد تهرانیها و شهرستانیها در دسترسی آزاد ساختن نشریهها و توجهی که به این امر از سوی دولت و ناشران در سطح ایران میشود، تفاوتی وجود ندارد.
فرضیه 3:
بین ناشران دانشگاهی و غیردانشگاهی به لحاظ اولویتبندی مشکلات مذکور تفاوت معناداری وجود ندارد.
جدول3. نتایج آزمون من ـ ویتنی برای آزمون فرضیه 3
مربوط به ناشران دانشگاهی و غیردانشگاهی
سطح معناداری |
مقدار من ویتنی |
مجموع رتبهها |
میانگین رتبه |
تعداد |
شاخص آماری گروهها |
097/0 |
500/6807 |
50/25917 |
72/45 |
68 |
دانشگاهی |
50/12032 |
15/52 |
26 |
غیردانشگاهی |
همانگونه که در جدول 3 مشاهده میشود، از آنجا که سطح معناداری 097/0 بزرگتر از 05/0 است، پس بین ناشران دانشگاهی و غیردانشگاهی به لحاظ اولویتبندی مشکلات مذکور تفاوت معناداری وجود ندارد. بر این اساس، فرضیه تأیید میشود. در این پژوهش، ناشران غیردانشگاهی، ناشرانی بودند که به انجمنهای علمی مختلف وابسته بودند. بیشترین مانع و مشکلی که ناشران غیردانشگاهی همانند دانشگاهی به آن اشاره داشتند، تخصیص نیافتن بودجه مورد نیاز و نبود نیروی انسانی کافی بود که بر روند کار نشریههای دسترسی آزاد تأثیر منفی میگذاشت.
فرضیة 4:
مشکلات مالی، زیرساختی، و فرهنگی به یک اندازه در بازدارندگی دسترسی آزاد کردن مجلههای علمی ـ پژوهشی ایران، تأثیرگذار هستند.
به منظور پاسخگویی به این فرضیه، از آزمون فریدمن استفاده شده است. آزمون فریدمن برای اولویتبندی موانع مالی، زیرساختی و فرهنگی به کار رفته است.
جدول4. نتایج مربوط به آزمون فریدمن مربوط به فرضیه 4 براساس اولویتبندی موانع
سطح معناداری |
مقدار فرید من |
میانگین رتبه |
شاخص آماری گروهها |
000/0 |
489/20 |
84/1 |
موانع مالی |
78/1 |
موانع زیرساختی |
||
38/2 |
موانع فرهنگی |
همانگونه که در جدول 4 مشاهده میشود، سطح معناداری در این آزمون برابر با 000/0 و کوچکتر از 05/0 میباشد. بنابراین، تفاوت معناداری میان اولویتبندی موانع وجود دارد. بر این اساس، مشکلات مالی، زیرساختی و فرهنگی، در بازدارندگی دسترسی آزاد کردن مجلههای علمی ـ پژوهشی ایران، تأثیرگذار نیستند. بنابراین، فرضیه 4 رد میشود. میانگین رتبهها مشخصکننده ترتیب اولویت است. مواردی که دارای میانگین رتبه کمتری باشند، به عنوان اولویت اول و سایر اولویتها به همین ترتیب مشخص میشود. همانگونه که از نتایج جدول 4 برمیآید، موانع زیر ساختی به ترتیب در اولویت اول با میانگین رتبه 78/1، موانع مالی در اولویت دوم با میانگین رتبه 84/1 و موانع فرهنگی با میانگین رتبه 38/2 در اولویت آخر قرار میگیرند.
پاسخ به پرسشهای اساسی پژوهش
پرسش1- مشکلات مالی، زیرساختی، فرهنگی از دیدگاه گروههای مختلف ناشران تا چه اندازه در راستای دسترسی آزاد ساختن مجلههای علمی- پژوهشی ایران بازدارنده هستند؟
با محاسبة میانگین، برای هر یک از این گویهها از طریق دادن رتبه به مقیاسهای کاملاً موافق با رتبه 1، موافق با رتبه 2، نظری ندارم با رتبه 3، مخالف با رتبه 4، کاملاً مخالف با رتبه 5، اولویتهای ذکر شده در جدول 5 برای موانع مشخص شد:
جدول 5. ترتیب اولویت موانع
موانع زیرساختی |
فراهمآوری تجهیزات و نبود کارشناسان متخصص |
25/2 |
ایجاد پهنای باند |
32/2 |
|
تدوین رویّههای اداری |
66/2 |
|
قانون کپی رایت |
80/2 |
|
تدوین مقررات سازمانی |
81/2 |
|
موانع مالی |
نگهداری و روزآمدسازی |
26/2 |
ایجاد سایت |
42/2 |
|
الکترونیکی سازی |
45/2 |
|
کاهش درآمد در نتیجه حذف حق اشتراک |
90/2 |
|
موانع فرهنگی |
حمایت نکردن سازمان مادر |
71/2 |
درک نادرست از دسترسی آزاد |
73/2 |
|
امکان سوء استفادة خوانندگان |
94/2 |
|
تمایل نداشتن نویسندگان |
47/3 |
پرسش 2- از دیدگاه گروههای مختلف ناشران، اولویت بازدارندگی مشکلات مذکور به چه صورت است؟
این سؤال، متناظر با فرضیة چهارم این پژوهش است. برای پاسخگویی به این فرضیه، از آزمون فریدمن استفاده شده است. آزمون فریدمن برای اولویتبندی موانع مالی، زیرساختی و فرهنگی به کار رفته است.
با توجه به جدول 4، سطح معناداری این آزمون برابر با 000/0 و کوچکتر از 05/0 میباشد؛ بنابراین، تفاوت معناداری میان اولویت موانع وجود دارد. بر این اساس، مشکلات مالی، حقوقی، زیرساختی، مدیریتی و فرهنگی، در بازدارندگی دسترسی آزاد کردن مجلههای علمی ـ پژوهشی ایران به یک اندازه تأثیرگذار نیستند. میانگین رتبهها مشخص کنندة ترتیب اولویت است. مواردی که میانگین رتبة کمتری دارند، به عنوان اولویت اول و سایر اولویتها به همین ترتیب مشخص میشود. همانگونه که از نتایج جدول 4 بر میآید، موانع زیر ساختی به ترتیب در اولویت اول با میانگین رتبه 78/1، موانع مالی در اولویت دوم با میانگین رتبه 84/1 و موانع فرهنگی با میانگین رتبه 38/2 در اولویت آخر قرار میگیرند.
پرسش3- راهکارهای پیشنهادی ناشران مجلههای علمی- پژوهشی برای رفع موانع و مشکلات موجود چیست؟
تأمین بودجه توسط سازمان مادر، جذب حمایت افراد و سازمانها، استفاده از متخصصان فنی برای طراحی سایت، جذب حمایت دولت، آگاهیرسانی در زمینة نشریههای دسترسی آزاد، استفاده از نرمافزارهای رایگان در اینترنت، تدوین مقررات سازمانی، تدوین رویّههای اداری، جذب حمایت نویسندگان خارجی، جذب حمایت انجمنهای علمی و در مرتبة آخر نیز دریافت هزینه از نویسنده، به ترتیب در اولویت قرار میگیرند.
پیشنهادهای اجرایی
علاوه بر موانع ذکر شده در پرسشنامه، سردبیران نشریهها به موانع دیگری نیز اشاره کردهاند که ذکر میشود:
- کمبود اعتبارات دریافتی که انجمنهای علمی از وزارت علوم دریافت میکنند
- به دلیل نبود ساختار تشکیلاتی انجمنهای علمی، مسئولیتهای چند نفر را یک نفر انجام میدهد.
- کمبود بودجه لازم جهت استخدام و به کارگیری کارکنان یک نشریه و نیز پرداخت حقالزحمه کارکنان
- بروکراسی اجرایی در دفاتر مجلهها و دفاتر نشر و احیاناً عدم استفاده بهینه از بودجة انتشارات
- کمبود نیروی انسانی، نه فقط نیروی متخصص
- استقبال نکردن از گزینههای الکترونیکی
- نبود راهبرد درست در زمینة مدیریت اطلاعات و نیز بیتوجهی به فضای مجازی
- جعل و استفاده از پژوهشهای دیگران به نام خود، بخصوص در رشتههای پزشکی
- نبود انگیزة کافی در کشور برای بالا بردن تعداد خوانندگان نشریهها و نبود فضای رقابتی در کشور
- ناتوانی و نبود فرهنگ تعامل و نقد در کشور.
پیشنهادهای ارائه شده نیز عبارتند از:
1- فرهنگسازی در زمینة یکسان بودن ارزش مقالههای علمیِ چاپ شده و الکترونیکی
2- راه اندازی کارگاه برای توجیه سردبیران در مورد مزایای دسترسی آزاد
3- تقویت پایگاههایی که تعداد ارجاعات مقالهها را محاسبه کنند و مجلههایی را که میزان استنادهای آنها کم است، از درجة علمی خود محروم کنند تا برای دسترسی آزاد شدن و پیشرفت، انگیزه پیدا کنند.
4- تعمیم آموزش و برگزاری کلاسها و دورههای آموزشی تکمیلی و کوتاه مدت در همه سطوح
5- تغییر شرایط اقتصادی کشور در جهت رقابت و تولید و کاربرد علم بیشتر
6- فراهم آوردن امکان استفاده از رایانه و اینترنت برای همگان.
پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی
همانگونه که پیشتر اشاره شد، در زمینة نشریههای دسترسی آزاد تاکنون پژوهشهای بسیار کمی در ایران صورت گرفته است. با توجه به نقش و اهمیتی که این نشریهها در پیشرفت علمی کشور دارند، موضوعات بسیاری در این زمینه قابل تأمل و توجه است. پیشنهادهای ذیل، برخی از مواردی است که میتواند مورد توجه قرار گیرد:
1- بررسی نقش کتابداران در چرخة نشریههای دسترسی آزاد و پیشرفت علمی کشور
2- بررسی میزان آگاهی دانشجویان از مجلههای دسترسی آزاد در رشتههای تحصیلی مختلف و مقایسه آن
3- بررسی میزان رضایت دانشجویان از مجلههای دسترسی آزاد از جنبههای مختلف
4- بررسی مقالههای دسترسی آزاد چاپ شدة نویسندگان ایرانی در مجلههای خارجی
5- بررسی کیفیت مقالههای دسترسی آزاد در رشتههای مختلف
6- بررسی مشکلات مربوط به قانون کپیرایت در ایران.