نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
2 دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز
3 دانشجوی دوره دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز و عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز
چکیده
کلیدواژهها
مقدمه
«انجمن» متشکل از گروهی افراد است که به صورت داوطلبانه برای رسیدن به اهداف مشترک یا حل مشکلات و همکاری با یکدیگر در زمینههای خاص، فعالیت میکنند. امروزه اتحادیهها و انجمنهای بسیاری در دنیا وجود دارند که افراد در حرفهها و تخصصهای مختلف برای دفاع از حقوق خود یا ارتقای حرفه و دانش خویش و سایر منافع، این تشکلها را به وجود میآورند. از حدود دو هزار سال پیش گروههایی برای دفاع از حقوق پیشهوران و تجار به وجود آمده بود، اما به طور عمده شکلگیری تشکلها و انجمنها از بعد از انقلاب صنعتی در اروپا و بیشتر به دلیل دفاع از حقوق مادی و اقتصادی صورت گرفت. تاریخچة شکلگیری انجمنهای کتابداری، به اواخر قرن نوزدهم بر میگردد. اولین انجمن کتابداری، انجمن کتابداران آمریکاست که در سال 1876 شکل گرفت. یک سال بعد از آن انجمن کتابداران انگلیس هم تشکیل شد(مزینانی، 1379، ص319).
اولین انجمن کتابداری آسیا، انجمن کتابداران ژاپن بود که در سال 1892 تأسیس شد (سلطانی و راستین،1379،ص 43).
مزینانی(1379، ص 321) هدف اصلی انجمنهای کتابداری را دفاع از حقوق مادی و معنوی کتابداران و حفظ منزلت و شؤون اجتماعی افراد این حرفه میداند. البته، اهداف فرعی زیادی هم به این هدف کلی اضافه مینماید از جمله: ایجاد ارتباط بین اعضا از طریق گردهماییها، حمایت از ارتقا و بهبود شرایط اجتماعی و حرفهای کتابداران، تدوین قوانینی برای اداره بهتر کتابخانهها، کمک به سازماندهی و بهبود خدمات کتابخانهها، پیگیری قوانین مربوط به امور کتابخانهها، تدوین اصول اخلاقی و حرفهای، آموزش کوتاه مدت و ضمن خدمت کتابداران، انتشار مقالات و نشریات کتابداری، ایجاد تشکلهای منطقهای و بینالمللی، ایجاد نظام اطلاعرسانی، کمک به روند توسعه همه جانبه، ایجاد ارتباط کتابداران، حرفه کتابداری و کتابخانهها با جامعه، تهیه و تدوین لوایحی در دفاع از حقوق کتابداران و پیشنهاد آنها به مراجع قانونی.
ظهور شبکه جهانی وب، سبب پیدایش تحولات و دگردیسی عمیقی در حوزههای گوناگون علمی شده است، به طوری که هیچکدام از حوزههای دانش از تأثیر فناوریهای نوین اطلاعاتی به دور نماندهاند. مؤسسات و سازمانهای مختلف دولتی و خصوصی نیز تحت تأثیر این فناوریها قرار گرفته، در جهت انتشار اطلاعات گوناگون در راستای نیل به اهداف و خواستههای خود از ابزارهای گوناگون موجود در وب از جمله وبسایتها استفاده مینمایند.
از اواسط دهه 1990، حوزه پژوهشی جدیدی به نام وبسنجی[1] بر اساس روشهای اطلاعسنجی به وجود آمد که به پژوهش دربارة ماهیت و خصوصیات وب میپردازد (بجورنبورن و اینگورسن[2]، 1382، ص44). در سال 1997 آلمایند[3] و اینگورسن مطالعه روی وب را «وبسنجی» نامیدند. این روش در مجلة الکترونیکی «سایبرمتریک»[4] در سال 1997 سایبرمتریک یا مجازسنجی نامگذاری شد. استفاده از روشهای کتابسنجی در وب، از ماهیت پویا، متنوع و توزیعی وب و نقایص موتورهای کاوش تأثیر پذیرفته است. تنوع و گوناگونی افرادی که اسناد و مدارک وب و پیوندها را ایجاد میکنند، کیفیت و اعتبار این روش را تحت تأثیر قرار میدهد (بجورنبورن و اینگورسن، 1382).
وبسنجی به عنوان حوزهای علمی، همچنان دوران طفولیت خود را پشت سر مینهد. از اواسط دهة 1990 پژوهشی در چهار دامنة پژوهشی وبسنجی شامل محتوای وب، ساختارهای پیوندی، رفتار اطلاعیابی و مرور کاربران بر روی وب و عملکرد موتورهای کاوش، صورت گرفته است. پژوهشهای فرامتنی، پژوهشگران را قادر میسازد به برقراری ارتباط پرداخته و ارتباطهایی که توسط دیگران ساخته شده است، پیروی نمایند. بنابراین پژوهشگران را به یکدیگر پیوند میدهد (بجورنبورن و اینگورسن، 2001).
یکی از روشهای پژوهش در علوم کتابداری و اطلاعرسانی، روشهای کتابسنجی، اطلاعسنجی و علمسنجی است. با استفاده از این روشها که در روششناسی بسیار به هم شباهت دارند، چگونگی تولید، سازماندهی، توزیع و به کارگیری انواع مختلف اطلاعات توسط کاربران گوناگون و با نیازهای اطلاعاتی متنوع، مورد سنجش قرار میگیرد. این حوزهها نیز مانند دیگر حوزههای دانش، تحت تأثیر فناوریهای نوین اطلاعاتی و شبکه جهانی وب دچار تحول شدند و حوزه جدید وبسنجی بر اساس این روشها برای ارزیابی شبکة جهانی وب پدیدار شد. وب سنجی یکی از حوزههایی است که با مطالعة جنبههای کمی و کیفی وب سر و کار دارد و میتواند در تجزیه و تحلیل دادهها و منابع اطلاعاتی موجود در اینترنت، به کاربران کمک کند. در روش وبسنجی، با استفاده از رویکردهای کتابسنجی، اطلاعسنجی و علمسنجی، جنبههای کمی تولید و استفاده از منابع اطلاعاتی و جنبههای ساختاری و محتوایی وبسایتها، مورد سنجش قرار میگیرد. وبسنجی به منظور توسعه روشها و فنون جدیدی که بتوان با آن الگوهای توزیع اطلاعات در شبکه جهانی وب را تحلیل کرد، مورد استفاده قرار میگیرد.
بجورنبورن و اینگورسن (1382) ابراز میدارند که در سالهای آینده، تجزیه، تحلیل و ترکیب یافتههای پژوهشها، همچنین پیشبرد و توسعه روشها و نظریهها به منظور فراهم نمودن درک و فهم بهتر درباره ریختشناسی، کارکرد و پتانسیل و امکانات پیچیدة وب، چالشی برای پژوهشگران وبسنجی خواهد بود.
بیان مسئله و ضرورت پژوهش
توسعه فناوریهای نوین اطلاعرسانی و اختراع وب توسط تیم برنرزـ لی[5] و ویژگیهای منحصر به فرد محیط وب، همچون فرامتن و فراپیوند، انقلاب عظیمی در عرصة اطلاعرسانی به وجود آورده است که ضرورت مطالعة جنبههای گوناگون آن جهت استفاده هر چه بهتر و بیشتر از این پدیدة مهم عصر حاضر، توسط پژوهشگران تأئید شده است(نوروزی، 1383، ص 105).
امروزه، وبسایتها در امر اطلاعرسانی در تمامی حوزههای دانش، اهمیت فراوانی پیدا کردهاند؛ به طوری که هر کدام از سازمانهای دولتی یا خصوصی، وبسایت مخصوص به خود را در اینترنت طراحی و ارائه نمودهاست. مؤسسات ملی و بینالمللی کتابداری و اطلاعرسانی هم مانند دیگر مراکز و سازمانها به اهمیت استفاده از محیط وب در جهت رسیدن به اهداف و ارائه خدمات پی برده و هر یک وبسایت مخصوص خود را راهاندازی نموده است.
تحلیلهای وبسنجی، ماهیت، ساختار و ویژگیهای محتوایی وبسایتها، همچنین ساختار پیوندها را به منظور درک بزرگراههای مجازی و ارتباطهای درونی آنها، به نمایش میگذارد (بجورنبورن و اینگورسن، 1382).
در محیط وب، قابل رؤیت بودن وبسایتها و معرفی صاحبان آنها به کاربرانشان اهمیت بسیار و نشان از اعتبار وبسایتها دارد. وبسایتها از طریق پیوندهایی که با یکدیگر برقرار میکنند، سبب میشوند کاربران در حداقل زمان ممکن از متنی به متن دیگر یا به وبسایتی دیگر جابجا شوند و به انبوهی از اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کنند. ارتباط وبسایتها از طریق پیوندهایی که با هم برقرار میکنند، تقویت میشود و این امر موجب میگردد تا وبسایتهایی که بیشتر به آنها پیوند داده شده، در محیط اینترنت عینیت یا رؤیت بیشتری داشته باشند و به منظور تأمین نیازهای اطلاعاتی کاربران و دسترسی آنها به اطلاعات سودمند به طور مؤثری با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. با توجه به شمار فزایندة منابع اطلاعاتی موجود در محیط وب، تعیین اینکه کدام منبع اطلاعاتی معتبرتر و کدام یک از اهمیت کمتری برخوردار است و همچنین بازیابی این منابع در محیط وب مشکل است، ولی با استفاده از فنون و روشهای وبسنجی میتوان کاربران را در رفع این مشکل یاری نمود.
مطالعه کمّی و کیفی وبسایتهای انجمنها و مؤسسات کتابداری، میزان تأثیرگذاری و میزان رؤیت آنها را با استفاده از شاخصهای وبسنجی روشن مینماید. از معیارهای ارزیابی وبسایتها، محاسبه ضریب تأثیرگذاری وبسایتها و محاسبه و مقایسه میزان جذابیت و کارایی آنهاست که با محاسبه تعداد پیوندهای دریافتی، خود پیوندیها، هم پیوندیها و پیوندهای بیرونی قابل اندازهگیری است. پژوهش حاضر در نظر دارد تا میزان تأثیرگذاری و میزان رؤیت وبسایتهای انجمنها و مؤسسات کتابداری را با استفاده از شاخصهای وبسنجی، روشن نماید. به علاوه، با استفاده از تحلیل همپیوندیها و ترسیم ساختار همپیوندیها، خوشهها و عناصر مهم را در وبسایتهای مورد بررسی مشخص نموده، ارتباطهای این وبسایتها را در سطح ملی و بینالمللی مطالعه نماید.
وبسایتهای انجمنها و مؤسسات کتابداری، ابزارهای ارتباطی مهمی در دنیای کتابداری و اطلاعرسانی به شمار میروند. وظایفی که این انجمنها در محیط سنتی بر عهده داشتند، امروزه در دنیای وب، اهمیت، ضرورت و گستردگی بیشتری پیدا کرده است. اهمیت انتشاراتی که این مؤسسات دارند، کمکهایی که میتوانند در ارتقای رشته داشته باشند، بررسی عملکرد مؤسسات مذکور در محیط وب، سیاستها و برنامههای آیندة آنها، سنجش میزان موفقیت آنها در محیط وب، از دیگر دلایل اهمیت تحلیل وبسنجی وبسایتهای انجمنها و مؤسسات کتابداری است.
اهمیت وبسایتهای انجمنهای ملی و بینالمللی کتابداری در زمینة ایجاد تعامل و مشارکت در امور کتابداری و اطلاعرسانی توسط افراد و سازمانها، ایجاد حس وحدت حرفهای، دفاع از حقوق افراد و سازمانهای کتابداری، کمک به روند اطلاعرسانی و زیرساختهای آن در کشورهای در حال توسعه و سهولت دسترسی به اطلاعات و اطلاع رسانی، انکارناپذیر است. میزان پیوند و استفاده از این سایتها، میزان رؤیت آنها، همکاریهای گروهی، میزان تأثیرگذاری آنها و شناسایی با اهمیتترین سایتها، از مسائلی است که در این پژوهش مورد مطالعه قرار میگیرد.
اهداف پژوهش
هدف اصلی این پژوهش، تحلیل پیوندهای وبسایتهای مؤسسات و انجمنهای ملی و بینالمللی کتابداری و اطلاعرسانی است.
شناسایی وبسایتهای پربسامد انجمنهای ملی و بینالمللی کتابداری، سنجش ضریب تأثیرگذاری آنها، تعیین میزان رؤیت وبسایتهای آنها در محیط وب، میزان همکاری و پیوندهای دریافتی این مؤسسات و تحلیل ارتباط آنها با یکدیگر، از دیگر اهداف این پژوهش است.
سؤالهای پژوهش
1. وضعیت وبسایتهای انجمنهای کتابداری و اطلاعرسانی از نظر تعداد کل پیوندها، پیوندهای دریافتی، خود پیوندیها و تعداد صفحات وب نمایهسازی شده، نسبت به یکدیگر چگونه است؟
2. رتبهبندی وبسایتهای انجمنهای کتابداری و اطلاعرسانی از نظر میزان و قابلیت رؤیت آنان در محیط وب، چگونه است؟
3. ضریب تأثیرگذاری وبسایتهای انجمنهای کتابداری و اطلاعرسانی، در مقایسه با یکدیگر چگونه است؟
4. کدام یک از وبسایتهای انجمنهای کتابداری و اطلاعرسانی از نظر میزان همپیوندی رتبة بالاتری دارند؟
5. وبسایتهای انجمنهای کتابداری و اطلاعرسانی به چند خوشه مهم دستهبندی شدهاند و آن خوشهها کدامند؟
6. با استفاده از مقیاس چندبعدی و ترسیم نقشه همپیوندیهای وبسایتهای مذکور، انجمنهای کتابداری و اطلاعرسانی به چند دسته اصلی تقسیم شدهاند؟
پیشینة پژوهش
چنانکه در مقدمه هم اشاره شد، حوزه وب سنجی از اواسط دهة 1990 به وجود آمده (بجورنبورن و اینگورسن، 1382، ص44) و تقریباً از سال 1997 به این نام خوانده شده است. با وجود پژوهشهای مناسبی که در این زمینه به انجام رسیده است، حوزة مذکور هنوز در ابتدای راه است و اکثر مطالعات صورت گرفته به وبسایتهای دانشگاهها و دانشکدهها مربوط بوده و در حوزههای متنوع دیگر هنوز مطالعهای با روش وبسنجی صورت نگرفته است. در این پژوهش هم از آنجا که پیشینهای در زمینه تحلیل پیوندهای وبسایتهای مؤسسات و انجمنهای ملی و بینالمللی کتابداری و اطلاعرسانی وجود نداشت، پیشینههای مرتبط در دیگر حوزهها مورد بررسی قرار گرفت.
الف) پیشینیه پژوهش در جهان
روسو[6] (1997) در مقالهای درباره پیوند به سایتها یا پیوندهای دریافتی، الگوهای توزیع وبسایتها و پیوندهای دریافتی را مورد تحلیل قرار داد. وی در این پژوهش از نسخة قدیمی آلتاویستا استفاده کرد و مطالعة خود را با 343 سایت بارگذاری شده که از طریق یک کاوش درباره «اطلاعسنجی، کتابسنجی یا علمسنجی» بازیابی شده بودند، انجام داد. مطالعة وی نشان داد که توزیع حوزههای سطح بالا برای این سایتها همچنین توزیع استنادی این 343 سایت، از توزیع لوتکا پیروی میکند. وی نسبت خود پیوندیها را 30% برآورد کرد (بجورنبورن و اینگورسن، 1382).
اینگورسن (1998) مفهوم ضریب تأثیرگذاری وب را برای دامنههای ملی و وبسایتهای شخصی در راستای عامل تأثیر مجلات که توسط مؤسسه اطلاعات علمی[7] برای رتبهبندی مجلات علمی در پایگاههای استنادی آن به کار میرفت، معرفی کرد. وی عامل تأثیر گذار وب را با محاسبة مجموع تعداد پیوندهای دریافتی توسط یک سایت معیّن، تقسیم بر تعداد صفحات وب در همان سایت، معرفی کرد.
وری لند[8] (2000) به بررسی و رتبهبندی 156 وبسایت کتابخانههای دانشکدههای حقوق مورد تأئید انجمن وکلای آمریکا بر اساس میزان رؤیت (تعداد پیوندهای دریافتی) و میزان وضوح ( تعداد پیوندهای بیرونی) پرداخت. همبستگی معناداری بین میزان رؤیت و میزان وضوح این سایتها وجود نداشت. کتابخانههای این مراکز به طور روشنی پیوندهای خود را متوجه منابع مرتبط و مناسب و موادی کرده بودند که دسترسی به آنها به شکل چاپی امکانپذیر نبود. وی حضور قانون 20-80 را برای میزان وضوح سایت کتابخانههایی که اندازهگیری کرده بود، نشان داد. این بدان معناست که بخش کوچکی از سایتها قسمت اعظم اطلاعات را برای کل جامعه فراهم می کنند. به عبارت دیگر، به نظر میرسد قانون بردفورد در مورد وبسایتها نیز صدق میکند.
چو[9] (2001) در مقالهای وبسایتهای مدارس علوم کتابداری و اطلاعرسانی موجود در فهرست مورد تأئید ALA را انتخاب و ساختار پیوندهای 12 وبسایت موجود در فهرست این سایت را با روش تحلیل وبسنجی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. وی میزان پیوندهای دریافتی، پیوندهای بیرونی و همپیوندی این وبسایتها را محاسبه و با استفاده از دادههای مربوط به همپیوندی، ساختار اصلی این دوازده وبسایت را ترسیم کرد. «چو» به این نتیجه رسید که پیوندهای بیرونی هم از لحاظ کیفیت و هم از نظر محتوا چندان مناسب نیستند. وی اظهار میدارد وبسنجی ابزار ارزیابی سودمندی فراهم میکند که در مطالعات کتابسنجی (بویژه هنگام مطالعة یک مؤسسه) وجود ندارد. هر چند یادآوری میکند که نتایج تحقیقات وبسنجی را باید با احتیاط پذیرفت، زیرا هم منابع دادهها (یعنی دادههای مبتنی بر وب) و هم ابزارهای گردآوری دادهها ( یعنی موتورهای کاوش)، نواقص آشکاری دارند.
تلوال[10] (2001) نشان داد تعداد پیوندهای دریافتی 25 سایت دانشگاههای بریتانیا با میانگین تولیدات پژوهشی آنها همبستگی قوی دارد. در مقالهای از بجورنبورن و اینگورسن (2001) حوزههای منتخبی از پژوهشهای وبسنجی که روند و فضای مناسبی برای توسعه دارند و همچنین برخی از حوزههایی که کمتر دارای آیندهای روشن هستند، معرفی شدهاند. آنان خاطر نشان میکنند که پژوهشهای جدید درباره پوشش و عملکرد موتورهای کاوش، آنها را به عنوان قالب و چارچوبی برای تحلیل گزینشی کیفیت و محتوای وب معرفی کرده است. مشکلات مربوط به ضریب تأثیرگذاری وب مورد بحث قرار گرفته و در پایان روشهای جدید وبسنجی در گردآوری دادهها و ردیابی موضوعات در وب که تا حدود زیادی بر روش کتابسنجی مبتنی است، به صورت کلی مطرح شده است. در این چارچوب، راهبردهای نظریه نمودار یکپارچه شامل تحلیل مسیر، پیوندهای متقاطع، پیوندهای ضعیف و پدیده جهان کوچک، مورد توجه قرار گرفته است.
عصاره (2003) در مقالهای تحت عنوان «نقشهنمایی ساختار وبسایتهای دانشکدههای علوم کتابداری و اطلاعرسانی: استفاده از مقیاس خوشهای و چند بعدی»، با استفاده از شیوههای وبسنجی، وبسایتهای دانشکدههای کتابداری و اطلاعرسانی را مورد بررسی قرار داد. وی دادههای این بررسی را به وسیله موتور کاوش آل دوب و با استفاده از سایت «راهنمای آموزش اینترنت و خدمات مشاوره» که در برگیرنده 95 وبسایت دانشکدههای کتابداری و اطلاعرسانی متعلق به 18 کشور بود، گردآوری کرد. از مجموع این 95 سایت، 70 سایت فعال بودند که پیوندهای دریافتی و همپیوندیهای این وبسایتها تحلیل گردید. نتایج بررسی وی نشان داد در وبسایتهای دانشکدههای بررسی شده، 7 خوشه (دو خوشه ملی و پنج خوشه بینالمللی) وجود دارد. از سوی دیگر، نقشه مقیاسنمای چندبعدی، پنج دستة مرتبط را نشان داد. از این پنج دسته، دو دسته ملی (یکی از ایالت متحده و دیگری از کانادا) و سه دسته بینالمللی (بین کشورهای بریتانیا و ایالت متحده، ایسلند و استرالیا و آلمان با دو وبسایت دانشکدهای، ایتالیا، فنلاند و اسپانیا) بودند. پیوندهای وبی، انعکاس دهنده طیف گوناگونی از علایق، اولویتها، ابزارهای اطلاعیابی و عملکردهای عامل وب میباشد، بنابراین انگیزه برقراری پیوند نسبت به انگیزة ارجاعسازی و استناد در مقالات علمی دارای تنوع بیشتری است. تلوال، واگان[11] و بجورنبورن (2006) خاطر نشان میکنند روشهای کمی که به صورت بنیادی برای تحلیل کتابسنجی و مطالعة الگوهای استنادی مقالههای مجلات علمی طراحی شدهاند، میتوانند در حوزة وبسنجی هم با استفاده از موتورهای کاوش تجاری برای تهیة دادههای خام به کار گرفته شوند.
ویلکینسون و دیگران[12](2003) بیان کردهاند که ابهام در فهم به وجود آمدن پیوندهای وبی، مانع اصلی در وبسنجی است. آنان با یک نمونهگیری تصادفی از 414 پیوند درون دانشگاهی از فضای وب دانشگاه بریتانیا با دامنه ac.uk انگیزههای پدیدآورندگان در محیط وب را برای به وجود آوردن پیوند بین وبسایتهای دانشگاهی بررسی کردند. پژوهش آنها نشان داد بیش از90 درصد از پیوندها برای مقاصدی مانند گسترش فعالیتهای آموزشی و پژوهشی به وجود آمدهاند.یک شماره ویژه از نشریهJASIST[13] در سال 2004 به وبسنجی اختصاص یافته است، که طیف وسیعی از رهیافتهای مختلف به مطالعة کمی وب را شامل میشود. مطالب این نشریه چارچوبی مفهومی و پایه برای وب سنجی فراهم نموده است (اسمیت، 2004).
نوروزی (2005) در پژوهشی با استفاده از موتور کاوش آلتاویستا، میزان پیوند به وبسایتهای دانشگاههای ایران را مورد بررسی قرار داد. پژوهش مذکور نشان داد میزان پیوند به وبسایتهای دانشگاههای ایران بسیار کم است. وی معتقد است در طراحی وب سایتهای دانشگاهی باید مسائل زیبایی شناختی، وجود اطلاعات مناسب و وجود نسخهای به زبان انگلیسی در نظر گرفته شود تا میزان پیوند به آنها در سطح بالایی قرار گیرد.
چو (2005) در مقایسه دلایل استناد و پیوند اشاره میکند که پیوندها معمولا به یک سایت یا یک صفحه از سایت اشاره دارد اما در استناد ممکن است به یک بند یا قسمتی از یک مدرک، استناد شود. به علاوه، استناد ممکن است جنبة تأیید یا رد داشته باشد، در صورتی که پیوند معمولاً حالت تأیید دارد.
عصاره (2006) در مقالهای با استفاده از روش وبسنجی، به مطالعه میزان همکاری میان وبسایتهای دانشکدههای علوم کتابداری و اطلاعرسانی پرداخته، پیوندهای دریافتی و هم پیوندیها را مورد بررسی، قرار داده است. در این بررسی میزان رؤیت و همکاریهای ملی و بینالمللی میان این وبسایتها مشخص شده است. وی خاطر نشان میکند با توجه به مشکلات مربوط به موتورهای کاوش در جمعآوری دادهها، نتایج مطالعات مربوط به وب سنجی باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد.
ب) پیشینیه پژوهش در ایران
نوروزی(1384) در پژوهشی وبسایتهای دانشگاههای ایران را مورد بررسی قرار داد. پژوهش وی نشان داد دانشگاه شهید بهشتی با ضریب تأثیر برابر 32/12 بالاترین و دانشگاه فردوسی با ضریب تأثیرگذاری برابر 38/0 پایین ترین میزان تأثیر را داشتهاند. اما از نظر میزان حجم سایت، دانشگاه تهران با حجم سایتی برابر با 9750 صفحه وب، بالاترین و دانشگاه ایلام با حجم سایتی برابر با 22 صفحه وب، پایینترین رتبه را در مقایسه با سایر دانشگاههای ایرانی دارا هستند. نتایج این پژوهش نشان داد در مجموع، حجم سایتهای دانشگاهی ایران بسیار پایین است. به نظر میرسد یکی از عوامل مهم در پایین بودن حجم سایتهای دانشگاهی ایران، این است که بر خلاف سایر کشورها، بسیاری از گروههای آموزشی در دانشگاهها و به تبع آن اعضای هیئت علمی، فاقد صفحه وب هستند. شایان ذکر است، دانشگاههای ایرانی که شهرت بینالمللی بیشتری دارند، به میزان بیشتری پیوند دریافت کردهاند، در حالی که دانشگاههای دیگر کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند. دانشگاههای ایرانی در سطح بینالمللی به دلایل گوناگون ـ از جمله زبان فارسی، کمبود اطلاعات علمی و عدم اشاعه اطلاعات مناسب در قالب مجلههای الکترونیکی و کنفرانسها نتوانستهاند به اندازه کافی در جذب پیوند موفق باشند.
زین العابدینی و دیگران (1385) با استفاده از روش تحلیل پیوند که یکی از روشهای وب سنجی است، به مطالعه وب سایتهای کتابخانههای ملی جهان پرداختند. در این پژوهش، میزان رؤیت این وبسایتها بررسی و وبسایتهای مهم در این حوزه معرفی گردید. ضمناً با استفاده از روش دسته بندی مقیاس خوشه ای به مطالعه دستجات مهم و تأثیرگذار در بین این وب سایتها پرداختند. ترسیم ساختار دو بعدی این وبسایتها، ارتباط پیوندی را بین وبسایتهای کتابخانههای ملی جهان در دستجات ملی، بینالمللی و قارهای نشان داد.
کوشا (1385) در مقاله خود نشان داد وبسایتهای دانشگاههای ایران حتی یک پیوند وبی با انگیزههای علمی رسمی (استناد رسمی) از سوی دانشگاههای آمریکا دریافت نکردهاند و اغلب پیوندهای صورت گرفته با انگیزه ارتباطهای غیر رسمی و به منظور راهبری و راهنمایی کاربران برای یافتن سایت دانشگاههای ایرانی تشخیص داده شدند. وی دلیل این امر را در زبان وبسایتهای ایرانی توجیه میکند که مخاطبان کمتری دارد.
روششناسی پژوهش
در این پژوهش از روش تحلیل پیوندها، که یکی از روشهای وبسنجی است استفاده شده و برای تحلیل پیوندها، روشهای آماری دستهبندی خوشهای[14] و مقیاس چند بعدی[15] به کار رفته است.
الف) روش گرد آوری دادهها: به منظور تهیه فهرستی جامع از انجمنها و مؤسسات ملی و بینالمللی کتابداری و اطلاعرسانی، جستجوهای مختلفی در اینترنت صورت گرفت، که با مقایسه نتایج جستجو، نهایتاً فهرست انجمن کتابداران امریکا (ALA) که حاوی مشخصات 127 انجمن یا مؤسسه کتابداری و اطلاعرسانی بود، با آدرس اینترنتی http://www.ala.org/ انتخاب شد. وبسایتهای انجمنها و مؤسسات ملی و بینالمللی کتابداری و اطلاعرسانی موجود در فهرست انجمن کتابداران آمریکا، در آبان ماه 1384 روی رایانه شخصی بارگذاری گردید. سپس هر یک از سایتها مورد بررسی قرار گرفت تا مشخص شود که آیا در زمان انجام پژوهش فعال هستند یا خیر؟ کلیه سایتهای مورد بررسی فعال بودند، لذا هیچ موردی از جامعه پژوهش حذف نشد. قابل توجه است اکثر پژوهشهای پیشین در حوزه وبسنجی از موتور کاوش آلتاویستا و آل دوب استفاده نمودهاند. نوروزی (2006) با استفاده از موتور کاوش یاهو به بررسی میزان حضور و ضریب تأثیرگذاری حوزههای سطح بالای کشورهای خاورمیانه پرداخته است. با توجه به این که در سال 2004 فناوری روبات نمایهسازی دو موتور کاوش پیش گفته توسط یاهو خریداری و موتور کاوش یاهو راه اندازی شد، پیشنهاد شده از موتور کاوش یاهو استفاده شود. دیگر اینکه استفاده همزمان از سه موتور جستجوی یاهو، آلتاویستا و آل دوب و مقایسه نتایج آنها نشان داد نتایج بازیابی موتورکاوش یاهو از دیگر موتورهای کاوش دقیقتر بود و به همین دلیل از موتور کاوش یاهو برای استخراج پیوندهای وبسایتها استفاده شد.
برای تعیین تعداد پیوندهای کل، پیوندهای دریافتی، خود پیوندیها و تعداد صفحات وبسایت از دستورات زیر استفاده شد:
1. کل پیوندها:[16] تعداد کل پیوندها به یک سایت، یعنی مجموع پیوندهایی که به یک وب سایت داده شده است با دستور زیر مشخص می شود:
Link: http://www.ala.org/ OR Link: www.ala.org/
2. پیوندهای دریافتی:[17] پیوندهای درونی به پیوندی گفته می شود که یک صفحه وب از سایرصفحههای وب دریافت میکند. برای شمارش پیوندهای درونی از دستورNOT استفاده می شود:
(Link: http://www.ala.org/ OR link: www.ala.org/) NOT (host: http://www.ala.org/ OR host: www.ala.org/)
3. خود پیوندی:[18] خودپیوندی به پیوندی گفته میشود که از یک صفحه وب موجود در یک وبسایت به همان صفحه یا صفحههای دیگر موجود در همان وبسایت داده شود. برای شناسایی خود پیوندیها از عملگرAND استفاده و با دستور زیر محاسبه میشود:
Link: http://www.ala.org/ OR Link: www.ala.org/) AND (host: http://www.ala.org/ OR host: www.ala.org/)
4. هم پیوندی:[19]میزان هم پیوندی هر یک از وب سایتها با تمامی وب سایتهای دیگر، طبق دستور زیر مورد کاوش قرار گرفت: (آدرس اول، فاصله، آدرس دوم(
http://www.ifla.org/ http://www.ala.org/
5. تعداد صفحات:[20]برای شمارش تعداد صفحات از این دستور استفاده می شود: (کل آدرس منهایhttp ) domain:www.ala.org/
6 . ضریب تأثیرگذاری وب:[21] ضریب تأثیرگذاری یک وب سایت از مجموع تعداد کل پیوندهای دریافتی توسط یک وبسایت و تقسیم آن بر تعداد صفحههای وب نمایهسازی شده از همان سایت در موتور کاوش استفاده شده در پژوهش به دست میآید.
ب) جامعة پژوهش: تعداد اولیه جامعه پژوهش 127 وبسایت انجمن و مؤسسة کتابداری و اطلاعرسانی بود که از فهرست ALA انتخاب شدند. از این تعداد، سایتهایی که دارای پیوندهای دریافتی کمتر از 1000 بودند، از جامعه پژوهش حذف گردید. تعداد وبسایتها به 33 رسید. سپس برای تعداد 33 سایت باقی مانده، دستور هم پیوندی بهکار گرفته شد. در این مرحله نیز، تعداد 5 وبسایت که دارای هم پیوندی کمتر از 100 بودند از جامعه پژوهش حذف شد. بدین ترتیب، تعداد 28 سایت به عنوان جامعه نهایی پژوهش مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
ج) روششناسی: ابتدا انواع پیوندهای دریافتی، بیرونی، هم پیوندیها و تعداد صفحات وب هر سایت با استفاده از موتور کاوش یاهو، مورد شمارش قرار گرفت. ضریب تأثیرگذاری وبسایتها با استفاده از فرمول مربوط محاسبه و وارد نرم افزار صفحه گسترده اکسل شد. به منظور شمارش هم پیوندیهای وبسایتها، یک ماتریس تهیه شد و وبسایتهای مورد بررسی در آن قرار گرفت. تک تک وبسایتها با استفاده از دستور هم پیوندی با هم سنجیده شدند. سپس وبسایتهایی که دارای بسامدهای هم پیوندی بالاتری بودند، انتخاب و وبسایتهای دارای بسامد کمتر (انجمن کتابداری ترکیه، انجمن کتابخانههای تحقیقاتی و دانشگاهی ترکیه، انجمن روسی کتاب چمبرز، انجمن کتابداری ایبروآمریکا در ونزوئلا و انجمن کتابداری یهودیان) از ماتریس حذف گردید. ماتریس نهایی از اکسل وارد «اس.پی.اس.اس.» شد. ابتدا دادهها جهت کاهش تعداد متغیرها به چند متغیر معنادار مورد پالایش قرار گرفتند و اطلاعات مناسب برای تجزیه و تحلیل بیشتر برگزیده شد. برای این پالایش از روش تحلیل خوشهای سلسله مراتبی[22] و روش مقیاس چند بعدی[23] در نرم افزار «اس.پی.اس.اس.» استفاده گردید.
با روش تحلیل پیوندها، رتبه بندی وبسایتهای انجمنهای ملی و بینالمللی کتابداری بر اساس میزان رؤیت و میزان تأثیرگذاری آنها مشخص شد. با استفاده از روش دستهبندی خوشهای، دستههای مهم وبسایتها در این حوزه شناسایی گردید. همچنین با استفاده از روش مقیاس چند بعدی و با ترسیم ساختار پیوندها، وبسایتهای مهم و مرتبط در این حوزه شناسایی شد.
تجزیه و تحلیل دادهها
جدول 1 علاوه بر میزان کل پیوندها، خود پیوندیها، پیوندهای دریافتی و تعداد صفحات هر وبسایت، رتبهبندی وبسایتهای انجمنهای کتابداری و اطلاعرسانی را بر اساس کل پیوندهای دریافت شده توسط هر وب سایت، نشان میدهد. با استفاده از فرمولهای مربوط، تعداد کل پیوندها، پیوندهای دریافتی، خودپیوندیها و تعداد صفحات هر وب سایت، محاسبه شد. چنانکه مشاهده میشود، وبسایتهای انجمن کتابداران آمریکا، انجمن کتابخانههای تخصصی، فدراسیون بینالمللی انجمنها و مؤسسات کتابداری، انجمن کتابداری پزشکی و انجمن کتابداری ایتالیا، از نظر میزان تعداد کل پیوندها و پیوندهای دریافتی، در بالاترین سطح قرار دارند. کل پیوندهای دریافتی علاوه بر فرمول مربوط تقریباً از ترکیب پیوندهای دریافتی و خودپیوندیها هم قابل محاسبه است. هر چند خودپیوندیها در تحلیل وبسنجی و محاسبه ضریب تأثیرگذاری مورد توجه قرار نمیگیرند، بالابودن خودپیوندیهای موجود در یک سایت نشان میدهد که اطلاعات و منابع موجود در آن سایت به خوبی به هم پیوند داده شده است. افراد هم از طریق خودپیوندیها راحتتر اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا میکنند(نوروزی، 1383،ص111). به علاوه، موتورهای کاوش با جستجوی این خود پیوندیها، نمایههای دقیقتری از یک سایت فراهم میکنند و به طور کلی میزان خود پیوندیها در بازیابی سایت و قابلیت رؤیت آن اهمیت دارد. جدول 1 نشان میدهد سایتهای انجمن کتابداران آمریکا، انجمن کتابخانههای تخصصی و ایفلا دارای بیشترین خودپیوندی هستند، درحالیکه سایتهای انجمن موزهها، آرشیو، کتابشناسی و دکومانتاسیون اسپانیا، انجمن کتابداری شیلی، انجمن کتابداری دانمارک و انجمن کتابداران آلمان هیچ خودپیوندی ندارند.
تعداد صفحات یک وبسایت، کمیت محتوای آن سایت را نشان میدهد. طبق جدول 1، سایتهای انجمن کتابداران آمریکا، انجمن کتابداری و اطلاعرسانی استرالیا، انجمن کتابداری ایتالیا و انجمن کتابخانههای تخصصی، دارای بیشترین صفحات و انجمن کتابخانههای ملی عمومی ژاپن و انجمن بینالمللی کتابخانههای حقوق، دارای کمترین تعداد صفحات میباشند.
در پاسخ به سؤال 2 پژوهش، باید خاطر نشان کرد به هر میزان تعداد پیوندهای دریافتی به یک سایت بیشتر باشد، آن سایت اعتبار و اهمیت بیشتری دارد و میزان و قابلیت رؤیت آن نیز بیشتر است. میزان پیوندهای دریافتی یک سایت اعتبار، اهمیت، کیفیت، قابلیت رؤیت و رتبه سایت را مشخص میکند و نشاندهنده این امر است که اطلاعات موجود در آن سایت، مورد نیاز و علاقه دیگران بوده و مورد استفاده قرار گرفته است. چنانکه در جدول 1 نشان داده شده است، میزان رؤیت وبسایتهای انجمن کتابداران آمریکا، انجمن کتابخانههای تخصصی، ایفلا، انجمن کتابداری پزشکی و انجمن کتابداری ایتالیا با توجه به این که پیوندهای بیشتری دریافت کردهاند، بیش از سایر وبسایتها، و میزان رؤیت وبسایت انجمن ملی کتابخانههای عمومی ژاپن کمتر از سایر وبسایتهای مورد بررسی است. هنگامی که یک وبسایت با سایت دیگری پیوند برقرار میکند، میتواند بدین معنا باشد که سایت استنادکننده تحت تأثیر سایت استنادشونده قرار گرفته است. میزان ارتباط سایتها، هم موضوع بودن و هم هدف بودن آنها را نشان میدهد.
جدول 1: محاسبه تعداد کل پیوندها، پیوندهای دریافتی، خود پیوندیها و تعداد صفحات وب نمایهسازی شده توسط موتور کاوش یاهو و رتبهبندی وبسایتهای انجمنهای کتابداری و اطلاعرسانی از نظر میزان قابلیت رؤیت آنها در محیط وب
ردیف |
نام وبسایت |
تعداد صفحاتوب |
خود پیوندها |
پیوندهای دریافتی |
کل پیوندها |
آدرس |
1 |
انجمن کتابداران ایران |
125000 |
1270 |
292000 |
302000 |
http://www.ala.org |
2 |
انجمن کتابخانههای تخصصی |
48700 |
408 |
51900 |
55600 |
http://www.sla.org |
3 |
فدراسیون بینالمللی انجمنها ومؤسسات کتابداری |
12000 |
328 |
41300 |
42700 |
http://www.ifla.org/ |
4 |
انجمن کتابداری پزشکی آمریکا |
32100 |
84 |
33800 |
34600 |
|
5 |
انجمن کتابداری ایتالیا |
65400 |
146 |
28300 |
29200 |
|
6 |
انجمن کتابداری اوراسیا ـ فدراسیون روسی |
4130 |
32 |
16400 |
16400 |
|
7 |
انجمن آمریکایی کتابخانههای حقوق |
22200 |
76 |
15200 |
15600 |
http://www.aallnet.org/ |
8 |
مؤسسه حرفهمندان کتابداری و اطلاعرسانی ـ انگلیس |
5090 |
84 |
12800 |
12800 |
http://www.cilip.org.uk/ |
9 |
انجمن بینالمللی کتابخانههای علوم، فنون و تحقیقات ـ روسیه |
13600 |
22 |
6110 |
6210 |
http://www.gpntb.ru/ |
10 |
انجمن کتابداری کانادا |
2100 |
16 |
3330 |
3610 |
http://www.cla.ca/ |
11 |
کتابداران آلمانی |
4880 |
0 |
3440 |
3450 |
http://www.bibliotheksverband.de/ |
12 |
انجمن بینالمللی کتابداری آموزشگاهی |
1080 |
93 |
3060 |
3130 |
http://www.iasl-slo.org/ |
13 |
انجمن کتابداری دانمارک |
3700 |
0 |
2660 |
2530 |
http://www.dbf.dk/ |
14 |
انجمن کتابداری شیلی |
2480 |
0 |
2250 |
2270 |
http://www.bibliotecarios.cl/ |
15 |
انجمن متخصصان اطلاعرسانی و دکومانتاسیون فرانسه |
4530 |
8 |
2190 |
2260 |
http://www.adbs.fr/ |
16 |
انجمن کتابخانههای پژوهشی |
724 |
71 |
2190 |
2230 |
http://arl.cni.org/ |
17 |
دفتر کتابشناسی و دکومانتاسیونـ بارسلونا |
612 |
4 |
2080 |
2090 |
http://www.cobdc.org/ |
18 |
انجمن کتابخانههای هنر آمریکای شمالی |
1490 |
15 |
2020 |
2070 |
http://www.arlisna.org/ |
19 |
مرکز اروپایی انجمنهای کتابداری، اطلاعرسانی و دکومانتاسیون |
1070 |
21 |
1890 |
1930 |
|
20 |
انجمن کتابداری فرانسه |
925 |
7 |
1860 |
1920 |
http://www.abf.asso.fr/ |
21 |
انجمن بینالمللی کتابخانههای حقوق |
172 |
17 |
1840 |
1740 |
|
22 |
انجمن کتابداری و اطلاعرسانی استرالیا |
104000 |
61 |
1580 |
1610 |
|
23 |
انجمن کانادایی دکومانتاسیون، علم و فناوری |
1560 |
1 |
1440 |
1440 |
|
24 |
انجمن آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی |
413 |
6 |
1360 |
1380 |
|
25 |
انجمن ملی کتابخانههای عمومی ژاپن |
150 |
1 |
1110 |
1350 |
http://www.library.metro.tokyo.jp/ |
26 |
انجمن موزهها، آرشیو، کتابشناسی و دکومانتسیون اسپانیا |
1560 |
0 |
1310 |
1300 |
|
27 |
انجمن بینالمللی کتابخانههای دانشگاهی فناوری |
1340 |
40 |
1270 |
1290 |
|
28 |
انجمن کتابشناسی و اطلاعات آلمان |
1690 |
7 |
1270 |
1290 |
http://www.bib-info.de/ |
حتی ساختار ظاهری سایت هم بر جذب پیوند تأثیر دارد. برای مثال، سایتهایی که تصاویر بیشتری دارند، دیرتر بارگذاری میشوند و این باعث میشود کمتر به آنها پیوند ایجاد شود. تحلیل پیوندها رویکرد جالبی برای ارزیابی مؤسسات فراهم مینماید، زیرا به جای سنجش افراد که توسط مطالعات کتابسنجی انجام میشود، در وبسنجی کل سازمان مورد توجه قرار میگیرد. در تحلیل استنادی میتوان عملکرد افراد را سنجید و سنجش کل مؤسسه یا دانشکده نیز بر اساس عملکرد پژوهشگران آن صورت میگیرد، اما در وبسنجی میتوان کل دانشکده را ارزیابی کرد. بنابراین، وقتی موضوع، مطالعه یک مؤسسه باشد، وبسنجی بر کتابسنجی ارجحیت دارد(چو، 2001، ص 125).
پاسخ به سؤال 3 پژوهش به شرح زیر است: ضریب تأثیرگذاری وب شباهت زیادی به ضریب تأثیرگذاری مجلات دارد و از ضریب تأثیرگذاری مجلات الگو برداری شده است. البته، دوره زمانی ضریب تأثیرگذاری وب با ضریب تأثیرگذاری مجلات متفاوت است. ضریب تأثیرگذاری مجلات از محاسبه تعداد کل استنادهای داده شده به مقالههای منتشر شده در یک مجله در یک دوره زمانی خاص و معمولاً دو ساله، تقسیم بر تعداد کل مقاله های منتشر شده و قابل استناد در همان مجله و در همان دوره زمانی به دست میآید (عصاره، 1380) در حالی که ضریب تأثیرگذاری کل وبسایتها از محاسبه تعداد کل پیوندها تقسیم بر تعداد کل صفحات نمایهسازی شده وبسایت توسط موتور کاوش، حاصل میشود و ضریب تأثیرگذاری دریافتی (تجدیدنظر شده) از تقسیم تعداد پیوندهای دریافتی بر تعداد کل صفحات به دست میآید. رتبة سایت با استفاده از ضریب تأثیرگذاری سایت مشخص میشود. ضریب تأثیر گذاری وب، ابزاری است که ازآن برای ارزیابی، رتبه بندی، مقایسه و طبقهبندی وبسایتهای گوناگون استفاده میشود. از جمله ایرادهایی که به ضریب تأثیر گذاری وب وارد است، ماهیت اطلاعات موجود در وب و مشکلات موتورهای کاوش است. در ارزیابی اطلاعات، یکی از ابزارهای شناسایی قابلیت رؤیت سایتها، ضریب تأثیرگذاری وب است. حتی کیفیت اطلاعات موجود در سایت، تأثیر سایت در محیط وب و شهرت جهانی سایت، اعتبار یک وب سایت و شانس بازیابی آن، از طریق ضریب تأثیرگذاری مشخص میشود (نوروزی، 1383، ص106).
کل پیوندها |
= |
ضریب تأثیرگذاری |
تعداد صفحات نمایهشده وبسایت |
کل پیوندهای دریافتی |
= |
ضریب تأثیرگذاری تجدید نظرشده |
تعداد صفحات نمایهشده وبسایت |
جدول2، رتبهبندی وبسایتهای انجمنها و مؤسسات کتابداری و اطلاعرسانی را بر اساس ضریب تأثیرگذاری وب، نشان میدهد. ضریب تأثیرگذاری وبسایتهای انجمن بینالمللی کتابخانههای حقوق، انجمن ملی کتابخانههای عمومی ژاپن، انجمن کتابداری اوراسیا- فدراسیون روسی، فدراسیون بینالمللی انجمنها و مؤسسات کتابداری و دفتر کتابشناسی و دکومانتاسیون ـ بارسلونا، بیش از سایر وبسایتهاست. کمترین میزان تأثیرگذاری مربوط به وبسایتهای انجمن بینالمللی کتابخانههای علوم، فنون و تحقیقات روسیه، انجمن کتابداری ایتالیا و انجمن کتابداری و اطلاعرسانی استرالیاست.
ایرادهای زیادی به ضریب تأثیرگذاری وب وارد است که شرح تعدادی از این مشکلات در مقالههای پژوهشگران این حوزه آمده است و همین معایب باعث شده با توجه به تعداد صفحات نمایهسازی شده، وبسایتهای معتبرتر به رتبههای پایین نزول کنند؛ یعنی سایتهایی که صفحات کمتری دارند، ضریب تأثیرگذاری بیشتری به دست میآورند و این مورد در روند محاسبه میزان اعتبار و تأثیرگذاری سایتها ایجاد اشکال میکند. البته این مورد در جدول 1 که به ترتیب کل پیوندها مرتب شده، به صورت بهتری مشخص شده است.
جدول2. محاسبه ضریب تأثیرگذاری کل و دریافتی (تجدیدنظر شده) وبسایتهای انجمنهای کتابداری و اطلاعرسانی
ردیف |
نام وبسایت |
ضریب تأثیرگذاری کل |
ضریب تأثیرگذاری دریافتی |
تعداد صفحات وب |
پیوندهای دریافتی |
کل پیوندها |
آدرس |
1 |
انجمن بینالمللی کتابخانههای حقوق |
11/10 |
69/10 |
172 |
1840 |
1740 |
http://www.aallnet.org/ |
2 |
انجمن ملی کتابخانههای عمومی ژاپن |
9 |
4/7 |
150 |
1110 |
1350 |
http://www.library.metro.tokyo.jp/ |
3 |
انجمن کتابداری اوراسیا ـ فدراسیون روسی |
97/3 |
97/3 |
4130 |
16400 |
16400 |
|
4 |
فدراسیون بینالمللی انجمنها ومؤسسات کتابداری |
55/3 |
44/3 |
12000 |
41300 |
42700 |
http://www.ifla.org/ |
5 |
دفتر کتابشناسی و دکومانتاسیونـ بارسلونا |
41/3 |
39/3 |
612 |
2080 |
2090 |
http://www.cobdc.org/ |
6 |
انجمن آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی |
34/3 |
29/3 |
413 |
1360 |
1380 |
|
7 |
انجمن کتابخانههای پژوهشی |
08/3 |
02/3 |
724 |
2190 |
2230 |
http://arl.cni.org/ |
8 |
انجمن بینالمللی کتابداری آموزشگاهی |
89/2 |
83/2 |
1080 |
3060 |
3130 |
http://www.iasl-slo.org/ |
9 |
مؤسسه حرفهمندان کتابداری و اطلاعرسانی ـ انگلیس |
51/2 |
51/2 |
5090 |
12800 |
12800 |
http://www.cilip.org.uk/ |
10 |
انجمن کتابداری آمریکا |
41/2 |
33/2 |
125000 |
292000 |
302000 |
http://www.ala.org/ |
11 |
انجمن کتابداری فرانسه |
07/2 |
01/2 |
925 |
1860 |
1920 |
http://www.abf.asso.fr/ |
12 |
مرکز اروپایی انجمنهای کتابداری و اطلاعرسانی و دکومانتسیون |
8/1 |
76/1 |
1070 |
1890 |
1930 |
http://www.eblida.org/ |
13 |
انجمن کتابداری کانادا |
71/1 |
58/1 |
2100 |
3330 |
3610 |
http://www.cla.ca/ |
14 |
انجمن کتابخانههای هنر آمریکای شمالی |
38/1 |
35/1 |
1490 |
2020 |
2070 |
http://www.arlisna.org/ |
15 |
انجمن کتابخانههای تخصصی |
14/1 |
06/1 |
48700 |
51900 |
55600 |
http://www.sla.org/ |
16 |
انجمن کتابداری پزشکی |
07/1 |
05/1 |
32100 |
33800 |
34600 |
http://www.mlanet.org/ |
17 |
انجمن بینالمللی کتابخانههای دانشگاهی فناوری |
96/0 |
94/0 |
1340 |
1270 |
1290 |
|
18 |
انجمن کانادایی دکومانتاسیون، علم و فناوری |
92/0 |
92/0 |
1560 |
1440 |
1440 |
|
19 |
انجمن کتابداری شیلی |
91/0 |
90/0 |
2480 |
2250 |
2270 |
http://www.bibliotecarios.cl/ |
20 |
انجمن موزهها، آرشیو، کتابشناسی و دکومانتسیون اسپانیا |
83/0 |
83/0 |
1560 |
1310 |
1300 |
|
21 |
انجمن کتابشناسی و اطلاعات آلمان |
76/0 |
75/0 |
1690 |
1270 |
1290 |
http://www.bib-info.de/ |
22 |
انجمن کتابداری آلمان |
7/0 |
70/0 |
4880 |
3440 |
3450 |
http://www.bibliotheksverband.ed/ |
23 |
انجمن آمریکایی کتابخانههای حقوق |
7/0 |
68/0 |
22200 |
15200 |
15600 |
http://www.aallnet.org/ |
24 |
انجمن کتابداری دانمارک |
68/0 |
71/0 |
3700 |
2660 |
2530 |
http://www.dbf.dk/ |
25 |
انجمن متخصصان اطلاعرسانی و دکومانتاسیون فرانسه |
49/0 |
48/0 |
4530 |
2190 |
2260 |
http://www.adbs.fr/ |
26 |
انجمن بینالمللی کتابخانههای علوم، فنون و تحقیقات ـ روسیه |
45/0 |
44/0 |
13600 |
6110 |
6210 |
http://www.gpntb.ru/ |
27 |
انجمن کتابداری ایتالیا |
44/0 |
43/0 |
65400 |
28300 |
29200 |
|
28 |
انجمن کتابداری و اطلاعرسانی استرالیا |
01/0 |
01/0 |
104000 |
1580 |
1610 |
یافتههای پژوهش در پاسخ به سؤال 4 چنین است: میزان همپیوندی وبسایتهای انجمنهای کتابداری و اطلاعرسانی با استفاده از فرمول مربوط (نشانی سایت الف ـ فاصله ـ نشانی سایت ب) مورد محاسبه قرار گرفت. دادههای مربوط به همپیوندی سایتها در یک ماتریس 28*28 جمعآوری شده و نتایج آن در قالب شکل 1 و 2 ارائه شده است. همپیوندی مشابه حالت هم استنادی در منابع چاپی است و مانند آن نشانگر نوعی رابطه محتوایی و مشترک بین دو سایت بوده و به این معناست که دو وبسایت در کنار یکدیگر در پیوندهای سایت سومی ظاهر شوند.
چو (2001، ص124) در تحلیل همپیوندیها، وبسایتهای دانشکدههای علوم کتابداری و اطلاعرسانی را به سه دسته تقسیم کرده است. دسته سنتگرا، یعنی دانشکدههایی که بر آموزش به صورت سنتی تأکید دارد؛ دسته مبتنی بر فنآوری، که بر ابزارهای فنآوری و بهکارگیری آنها تأکید بیشتری دارند؛ دسته دانشکدههای اطلاعات که کلمه کتابخانه را از عنوان آموزشی خود حذف کرده و اصطلاح علم، مطالعات یا خدمات اطلاعاتی را برای این حوزه به کار میگیرند.
یافتهها نشان داد بیشترین همپیوندی بین سایتهای ایفلا و ALA با 125000 پیوند بوده است. این بدان معناست که سایتهای ایفلا و ALA توسط 125000 وبسایت به طور مشترک پیوند داده شده است. به عبارت دیگر، 125000 وبسایت به هر دو وبسایت ایفلا و ALA پیوند برقرار نمودهاند. بنابراین وجوه مشترک بین دو سایت ایفلا و ALA بیش از سایر سایتهاست. این وجوه مشترک میتواند تشابه در اهداف، روشها، منطقه جغرافیایی، زبان و ... باشد.
در پاسخ به سؤال 5، همانطور که شکل1 نشان می دهد، با استفاده از روش دستهبندی خوشهای، وبسایتهای انجمنهای کتابداری و اطلاعرسانی به سه دسته اصلی و دو وبسایت مستقل طبقهبندی میشوند. سایتهایی که با هم در یک دسته قرار گرفتهاند، همپیوندی و ارتباط بیشتری با همدیگر دارند و سایتهایی که کمتر با هم پیوند خوردهاند، ارتباط کمتری با یکدیگر دارند. دو وبسایت مستقل عبارتند از: انجمن بینالمللی کتابخانههای علوم فنون و تحقیقات روسیه و انجمن کتابداری اوراسیا که نسبت به بقیه دستهها از همدیگر جدا افتاده و کمترین میزان همپیوندی را برخوردارند. یکی از دلایل این امر میتواند زبان غیر انگلیسی سایتهای مذکور باشد.
سه دسته اصلی عبارتند از:
1. دسته اول ( دسته تخصصی): انجمن کتابخانههای پژوهشی، انجمن کتابخانههای اختصاصی، ایفلا، انجمن کتابداری کانادا، انجمن آمریکایی کتابخانههای حقوق، انجمن آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی، انجمن کتابداری پزشکی، انجمن کتابشناسی و اطلاعرسانی آلمان، انجمن کتابخانههای هنر آمریکا و انجمن کتابداری فرانسه، در این دسته قرار دارند. با کمی تأمل به نظر میرسد که این دسته یک دسته تخصصی- پژوهشی است. همانگونه که مشاهده میشود، کلیة وبسایتهای فوق (به جز انجمن کتابداری کانادا، انجمن کتابداری فرانسه و ایفلا ) دارای هدفها و فعالیتهای اختصاصی هستند. دلیل قرار گرفتن این سایتها را میتوان اطلاعات ارزشمند این انجمنها برای کتابخانههای اختصاصی دانست. علاوه بر آن، ایفلا یکی از مهمترین و معتبرترین سازمانهای پیونددهنده کلیه انجمنها و مؤسسات کتابداری و اطلاعرسانی است.
همانطور که در شکل 1 مشاهده میشود، انجمن کتابخانههای پژوهشی(CNI)، انجمن کتابخانههای اختصاصی(SLA)، فدراسیون بینالمللی انجمنهای کتابداری و اطلاعرسانی(IFLA)، انجمن کتابداری کانادا (CLA) که به سرعت با هم ارتباط برقرار کرده و اولین خوشه کوچک را در درون دسته اول به وجود آوردهاند. به نظر میرسد وجه اشتراک آنها علاوه بر منطقه جغرافیایی (کانادا و آمریکا) اختصاصی بودن دو انجمن ابتدایی از یک طرف و اهمیت ایفلا به عنوان یکی از مهمترین انجمنهای کتابداری و اطلاعرسانی جهان ـ که حوزه وسیعتری را نسبت به دیگر انجمنها شامل میباشدـ از طرف دیگر باشد. دلیل وجود انجمن کتابداری کانادا با این دسته، نزدیکی مکانی و جغرافیایی و داشتن هدفهای مشترک علمی، اقتصادی، سیاسی و حرفهای و اهمیت اطلاعات تخصصی و عمومی این گروه میباشد.
خوشة بعدی در دسته اول شامل انجمن آمریکایی کتابخانههای حقوق(AALLNET)، انجمن آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی(ALISE) و انجمن کتابداری پزشکی(MLANET) است که وجه مشخصة هر سة آنها اختصاصی بودن و حوزة جغرافیایی آمریکای شمالی است. قرار گرفتن انجمن کتابشناسی آلمان (BIB) در دسته اول (که البته تا حدود زیادی از بقیه جدا افتاده) شاید به دلیل داشتن اطلاعات سودمند و هماهنگی در جنبههای علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن است، هر چند از دیگر ویژگیهای این دسته که شامل ویژگیهای زبانی، مکانی (حوزه جغرافیایی)، موضوعی و اختصاصی بودن اکثر انجمنهای این دسته است، بیبهره میباشد.
شکل1. دسته بندی خوشه ای، وب سایتهای انجمنهای کتابداری و اطلاع رسانی
2. دسته دوم (دسته بینالمللی): این دسته یک دسته بینالمللی است که انجمنهای ذیل در این دسته قرار دارند. انجمن کتابداری ایتالیا (AIB)، انجمن ملی کتابخانههای عمومی ژاپن (NCPL)، انجمن کتابداری شیلی (CBC)، مرکز اروپایی انجمنهای کتابداری و اطلاعرسانی (EBLIDA)، انجمن کانادایی دکومانتاسیون و فناوری (ASTED)، انجمن بینالمللی کتابخانههای دانشگاهی فناوری (IATUL)، انجمن کتابداری انگلستان (CILIP)، انجمن بینالمللی کتابداری آموزشگاهی (IASL)، انجمن کتابداری و اطلاعرسانی استرالیا (ALIA)، انجمن موزهها، آرشیو، کتابشناسی و دکومانتاسیون اسپانیا (ANABAD)، انجمن کتابداری و دکومانتاسیون فرانسه (ADBS)، دفتر کتابشناسی و دکومانتاسیون اسپانیا در بارسلونا (COBDC) و انجمن کتابداران آمریکا (ALA).
در درون این دسته، سه دسته کوچک بینالمللی با ارتباطهای قوی وجود دارند. دسته اول بین انجمن کتابداری ایتالیا (AIB) و انجمن ملی کتابخانههای عمومی ژاپن (NCPL) است که تنها ویژگی مشترک آنها داشتن زبان غیر انگلیسی است که ممکن است با این دستهبندیها قابل توجیه نباشد و فقط به دلیل نیاز کاربر با یکدیگر، ایجاد ارتباط کرده باشند. دسته دوم، انجمن کتابداری شیلی (CBC)، مرکز اروپایی انجمنهای کتابداری و اطلاعرسانی (EBLIDA) و انجمن کانادایی دکومانتاسیون و فناوری (ASTED) و دسته سوم، بین انجمن بینالمللی کتابخانههای دانشگاهی فناوری (IATUL)، انجمن کتابداری انگلستان (CILIP) و انجمن بینالمللی کتابداری آموزشگاهی (IASL) و انجمن کتابداری و اطلاعرسانی استرالیا (ALIA) است که با هم یک خوشه کوچک را به وجود آوردهاند.
3. دسته سوم (قارهای اروپایی): شامل انجمن کتابداری آلمان (DBV)، انجمن کتابداری دانمارک (DB)، که تقریبأ در یک منطقه جغرافیایی قرار دارند و انجمن بینالمللی کتابخانههای حقوق (IALL) است.
در پاسخ به سؤال 6، شکل 2، نقشه ساختار ارتباطی وبسایتهای انجمنها و مؤسسات ملی و بینالمللی کتابداری را با استفاده از روش مقیاس چند بعدی نشان میدهد.
شکل2. نقشه ارتباطی وبسایتهای انجمنها و مؤسسات ملی و بینالمللی کتابداری و اطلاعرسانی
در این شکل وضعیت همپیوندی وبسایتهای مذکور از دیدگاه نقشهنمایی مورد بررسی قرار می گیرد. برخی سایتها خیلی به هم نزدیک هستند و دستههای فشردهای را تشکیل دادهاند و در مقابل تعدادی از وبسایتهای انجمنهای کتابداری و اطلاعرسانی جهان، به صورت جدا از هم در نقشه مشخص شدهاند. همانطور که در شکل2 مشاهده میشود، باز هم سه دسته قابل تشخیص است: دسته اول، گروه کتابخانههای اختصاصی با اهداف و فعالیتهای مشابه است که در کنار ایفلا و انجمن کتابداری کانادا قرار گرفتهاند. اهمیت این دو انجمن باعث شده در عین اینکه عام هستند، انجمنهای کتابداری تخصصی با آنها ارتباط نزدیکی برقرار نمایند. دسته دوم، گروه بینالمللی است که انجمن کتابداران آمریکا هم در آن جای گرفته است، هرچند به نظر میرسد ALA در فاصله دورتری نسبت به سایر انجمنهای این دسته قرار دارد. دلیل این امر میتواند این باشد که اهمیت این انجمن و غنی بودن اطلاعات آن به برقراری ارتباط انجمنهای سایر کشورها به آن منجر شده است، در حالیکه خود آن نسبت به برقراری پیوند با سایر انجمنها احساس نیاز نکرده است. دسته سوم، دسته قارهای مربوط به اروپا شامل انجمنهای کتابداری آلمان و دانمارک میباشد. انجمن بینالمللی کتابخانههای حقوق(IALL) که در شکل1 با دو انجمن کتابداری آلمان و دانمارک، یک خوشه را تشکیل میدادند، در اینجا با آنها در یک دسته قرار نگرفته و به انجمن کتابداری اوراسیا (RSL) نزدیک شده است. همانطور که در شکل 2 مشاهده میشود، انجمن بینالمللی علوم، فنون و تحقیقات روسیه(GPNTB) احتمالاً به دلیل زبان آن با هیچ یک از انجمنها و مؤسسات دیگر در یک دسته قرار نگرفته است.
بحث و نتیجهگیری
یافتههای این پژوهش، تصویری از الگوهای ارتباطی بین انجمنها و مؤسسات ملی و بینالمللی کتابداری و اطلاعرسانی ارائه مینماید. این بررسی نشان داد گرچه تقریباً وبسایت تمامی این مؤسسات به نحوی با یکدیگر مرتبط هستند، ولی برخی عوامل به ایجاد پیوند بیشتر بین بعضی از این وبسایتها منجر شده است.
در مقالات پژوهشگران این حوزه دلایل بسیاری برای پیوند به سایتها ارائه شده است. زبان یکی از عوامل مهم جذب پیوند در وب است. اخبار، منابع اطلاعاتی مهم، برنامهها، اطلاعات گسترده و متنوع و مبتنی بر نیاز کاربر، اطلاعات ساختاری و محتوایی موجود در خود سایت، وجود منابع تمام متن، قدمت سایت، وجود فهرستگانها و فهرستهای پر استفاده و... از دیگر عوامل مؤثر در جذب پیوند میباشد.
منابع مربوط و هم موضوع، وجود اهداف و خطمشی مشابه در بین انجمنها و مؤسسات اختصاصی کتابداری باعث ایجاد پیوند بیشتر بین آنها شده است. از طرف دیگر، در یک محدوده وسیع شاهد تراکمهای مختلف ارتباطی بین سایر این وبسایتها هستیم، به طوریکه مرکز اروپایی انجمن کتابداری، اطلاعرسانی و دکومانتاسیون، ارتباط بسیار نزدیکی با انجمن کانادایی دکومانتاسیون و فناوری دارد. در حالیکه انجمن کتابداری آمریکا، ارتباط دورتری با این دسته بینالمللی برقرار کرده است. بنابراین، به نظر میرسد از آنجا که در مورد انگیزههای ایجاد این پیوندها شناخت کافی و قطعی وجود ندارد، باید با احتیاط از این دلایل بحث کرد.
دلایلی نیز برای عدم پیوند بین سایتها وجود دارد، مانند: محدودیت زبانی، مسائل جغرافیایی، مسائل سیاسی و ارتباطات رسمی دولتها، مسائل اجتماعی، فرهنگی، قومی و نژادی، مشکلات فنی سایتها، تغییر نشانی سایتها، تغییر محتوا و مطالب سایتها، ضعف محتوای سایتها، کمبود اطلاعات علمی معتبر، عدم اشاعه اطلاعات مناسب در قالب الکترونیکی.
در مورد دلایل هم پیوندی میتوان از استدلالهای تحلیل استنادی استفاده کرد. در تحلیل استنادی چنین فرضی وجود داردکه اگر در میان مآخذ دو مقاله مراجع یکسانی وجود داشته باشد، نوعی رابطه محتوایی بین آنها برقرار است. این رابطه اولین بار توسط کسلر (1963) مطرح شد. شناسایی نویسندگان کلیدی یک رشته نیز از طریق بررسی زوجهای هم استنادی[24] میسر است (عصاره، 1384، ص 278-279). اشتراک در حوزه کاری، روشهای مورد استفاده و اطلاعات مورد علاقه باعث میشود دو سایت با هم و در کنار هم در سایت دیگری ظاهر شوند. بررسی هم پیوندی وبسایتها، سایتهای هسته و معتبر در هر حوزه را مشخص میکند. هرگاه دو وبسایت با هم و در کنار هم در یک وبسایت دیگر ظاهر شده باشند، با همپیوندی[25] به وقوع پیوسته است که معادل با هم استنادی در منابع چاپی است. در بررسی دلایل با همپیوندی در وب سایتها، موارد با هم استنادی در منابع چاپی در اینجا هم معنی پیدا میکند، زیرا در تعدادی از وبسایتها نام دو یا چند وبسایت با هم و در کنار هم ذکر میشود. هنگامی که یک وبسایت با سایت دیگری پیوند برقرار میکند، این میتواند بدین معنا باشد که سایت استناد کننده تحت تأثیر سایت استناد شونده قرار گرفته است. میزان ارتباط سایتها، هم موضوع بودن و هم هدف بودن آنها را نشان میدهد.
تحلیل پیوندهای وبسایتها، هرچند یک ابزار سنجش کامل مؤسسات نیست، رویکرد جالبی برای ارزیابی مؤسسات فراهم مینماید. هرچند به دلیل ماهیت پویای وب، نواقص موتورهای کاوش (ابزار گردآوری دادههای این نوع بررسیها)، عدم شناخت کافی انگیزه و دلایل ایجاد پیوند، وجود عوامل متعدد دیگری ( غیر از پیوندها) در ارزیابی وبسایتها، این گونه مطالعات و نتیجهگیریها در رتبهبندی وبسایتها بایستی با احتیاط صورت گیرد.
نکته قابل تأمل این است، با توجه به اینکه اغلب وبسایتهای مربوط به انجمنهای کتابداری و اطلاعرسانی مورد بررسی از نظر جغرافیایی در آمریکا واقع هستند، میتوان نتیجه گرفت که تولید، توزیع و انتشار اطلاعات مربوط به این حوزه بیشتر در این کشور صورت میگیرد و این امر از سطح رشد کتابداری و اطلاعرسانی در این کشور حکایت دارد. از طرف دیگر، زبان غالب وبسایتهای انگلیسی بود و اصولاً وبسایتهای انگلیسی زبان، احتمال بیشتری برای بازیابی و ایجاد پیوند نسبت به سایر زبانها دارند.